Voetstappen in de donkere nacht

De geschiedenis zit vol met waargebeurde verhalen die zich uitstekend lenen voor een kinderboek. Rindert Kromhout putte voor ‘Voetstappen in de donkere nacht’ uit de rijke historie van Rome. Hij bewerkte het verhaal van de zes sprekende standbeelden tot een spannend boek voor kinderen vanaf een jaar of acht.

Recensie boek Voetstappen in de donkere nacht.

Sprekende beelden

Het verhaal van de sprekende beelden is al honderden jaren oud. In het begin van de zestiende eeuw waren er duidelijke rangen en standen in Rome. De kerk en de adel hadden het voor het zeggen en de gewone burgers hadden weinig tot niets in te brengen. Er was geen persvrijheid en kritiek leveren was verboden. Totdat er opeens op verschillende standbeelden in de stad anonieme briefjes opdoken. Op die briefjes werden maatschappelijke misstanden aan de orde gesteld. Er waren in totaal zes van die ‘sprekende beelden’. Ze hadden elk een naam: Pasquino, Marforio, Madama Lucrezia, Abate Luigi (Pater Luigi), Babuino ( De Baviaan ) en Il Facchino ( De Sjouwer) .

Standbeeld Marforio in Rome
Marforio

Vrijheid van meningsuiting

Rindert Kromhout bewerkte dit waargebeurde verhaal tot een spannend avontuur waarin twee kinderen de hoofdrol spelen. Renzo is de zoon van kleermaker Pasquino en zijn vriendinnetje Lucia Morante. Wanneer er opeens overal briefjes opduiken waarin mensen hun onvrede uiten over het beleid van de burgemeester gaan de twee op onderzoek uit. Als ze erachter komen dat hun ouders achter de briefjes zitten besluiten ze mee te helpen. Want deze vorm van verzet is gevaarlijk en wie betrapt wordt bij het plaatsen van een briefje kan opgepakt worden. Maar wie let er op twee onschuldige kinderen? Met veel moed en durf zetten ze het werk van hun ouders voort en gaan uiteindelijk de confrontatie en met niemand minder dan de zojuist gekozen paus.

Informatief en spannend

Een waargebeurd verhaal dus, met zelfverzonnen toevoegingen van de auteur. Achterin het boek verantwoordt hij wat echt gebeurd is en wat hij zelf heeft toegevoegd. Bovendien is er ook informatie over de zes verschillende beelden opgenomen en kun je op een plattegrond zien waar de beelden zich precies bevinden. Door het verhaal opnieuw te vertellen en kinderen een hoofdrol te geven is ‘Voetstappen in de donkere nacht’ vooral ook een spannend kinderboek geworden.

Het verhaal is verder rijkelijk geïllustreerd met tekeningen van Saskia Halfmouw. Daardoor is het zeer geschikt voor jonge lezers.