Woeker – Een spannende jeugdthriller

recensie Woeker door Kenneth Oppel

Stel je voor dat er overal opeens zwarte, snelgroeiende planten uit de grond schieten. Giftige en vleesetende planten die niet te bestrijden zijn en die in no-time de hele wereld overwoekeren. De wereld staat machteloos, maar drie jongeren kunnen het tij misschien nog keren. Met dit gegeven schreef Kenneth Oppel de razend spannende jeugdthriller ‘Woeker‘. Het eerste deel van een spannende trilogie.

De drie tieners die in het verhaal centraal staan, zijn Petra, Anaya en Seth. Alle drie zijn het geen doorsnee jongeren. Anaya is zo’n beetje overal allergisch voor en ook Petra heeft een bijzondere allergie: ze kan niet tegen water. Seth, een jongen die sinds kort bij een nieuw pleeggezin woont, is eveneens een beetje een buitenbeentje. Ze lijken normale tieners met normale tienerproblemen, totdat het ging regenen…. Wanneer er na de bui ineens overal vreemd zwart gras gaat groeien, is dat de opmaat naar een enorme invasie van levensgevaarlijke, vleesetende en giftige planten die uiteindelijk alles en iedereen overwoekeren. Alleen Petra, Anaya en Seth blijken immuun te zijn en zijn de enigen die de opmars van de planten kunnen stoppen.

Een geheime band

Afwisselend kijken we in ‘Woeker‘ door de ogen van de drie jongeren. Op die manier krijg je als lezer een mooi beeld van de personages. Zo blijken Petra en Anaya ooit hartsvriendinnen geweest te zijn, totdat jaloezie en allergieën hun vriendschap op de proef stelde. De wat stille en teruggetrokken Seth heeft moeite om zich te binden aan mensen omdat hij van pleeggezin naar pleeggezin is gesleept. Wanneer de invasie van de woekerende planten begint, merken ze dat er kleine veranderingen in hun lichaam plaatsvinden. Hun allergieën nemen af en terwijl om hen heen iedereen ziek wordt, lijken zij juist steeds krachtiger te worden. Wat is er aan de hand? Langzamerhand komen ze erachter wat het is dat hen bindt en wat hen zo uniek maakt. Een geheim dat ze liever niet openbaar willen maken.

Spanning van begin tot eind

De spanning in het verhaal is mooi opgebouwd. Stukje bij beetje wordt duidelijker wat er aan de hand is. De beklemmende sfeer van een wereld die gebukt gaat onder een moeilijk te bestrijden ramp is in deze tijd van een corona-pandemie heel herkenbaar. Je leeft mee met de personages en hoopt dat ze erin slagen het tij te keren. Maar zoals het een eerste deel van een trilogie betaamt, is er een open einde. ‘Woeker‘ eindigt met een cliffhanger, die je als lezer lekker maakt voor de twee delen die nog zullen volgen.

Geduld

Het boek is een aanrader voor wat oudere kinderen ( 12 – 15 jaar) die wel van een spannend avontuur houden. Het verhaal leest makkelijk en de spanning wordt voortdurend vastgehouden. Een echte pageturner die nieuwsgierig maakt naar meer. Alleen moet je dan nog wel even geduld hebben, want de vertaling van deel 2 komt in 2022 pas op de markt.