Scheidingsperikelen van een liefdesexpert

Astrid Waals is al vele jaren echtscheidingsadvocaat als ze zelf gaat scheiden. Hoe is het om aan de andere kant van de tafel te zitten? In ‘De liefdesexpert’ vertelt Astrid hierover.

‘De liefdesexpert’: met Astrid mee op zoektocht

Het verhaal van ‘De liefdesexpert’ begint in 2015, als Astrid Waals na het lezen van een oproep waarin bloggers worden gezocht besluit om haar scheidingsperikelen aan het papier toe te vertrouwen. Ze heeft niet alleen haar eigen ervaring om uit te putten, maar ook de inzichten die ze heeft opgedaan in haar praktijk als echtscheidingsadvocaat.

Zo af en toe word ik volkomen verrast door de acties die mensen uithalen om van hun voormalige geliefde af te komen. Waar een relatie ooit uit liefde begon, eindigt diezelfde relatie niet zelden in haat. Waarom toch?

Korte blogs, met een inleiding

In ‘De liefdesexpert’ heeft Astrid de blogs die ze schreef gebundeld. Daarbij heeft ze per blog een inleiding, of beter gezegd een uitleiding waarin ze het volgende blog aankondigt. Je ziet de groei van Astrid in het bloggen. Zoals ze zelf ook schrijft is haar eerste blog vrij zakelijk en weinig vanuit emotie geschreven. Naarmate je verder leest vindt Astrid meer en meer haar schrijfstem en leer je haar beter kennen. Je leest over haar Lief, die haar verlaten heeft, over haar vriendinnen, die er altijd zijn op lastige momenten, over haar zoon die het contact verbreekt en haar dochter waaraan ze een ode brengt en waar ze mee op reis gaat. Het zijn eerlijke blogs, met mooie en verdrietige momenten en die Astrid laten zien als een lerend mens. Astrid heeft haar zoektocht en daarmee de blogs ingedeeld in drie delen. De vooruitblikken op het volgende blog hadden van mij buiten het boek mogen blijven, omdat ze soms al voor een groot deel weggeven waar het volgende blog over gaat. Ze verbinden de blogs wel met elkaar, waardoor ‘De liefdesexpert’ meer is dan een verzameling blogs.

Quote uit De liefdesexpert

Een hobbelige weg, maar wel een weg omhoog

Als je zelf te maken hebt met een echtscheiding, of als vrienden, familie of bekenden ermee te maken hebben, dan is ‘De liefdesexpert’ een boek dat je zeker moet lezen. Astrid observeert en beschrijft, houdt veel bij zichzelf en gaat niet met een vinger wijzen naar wie schuldig is. Ze laat zien dat niet alles altijd makkelijk is, maar dat ook met alle hobbels die er zijn ze wel vooruit komt. Het geeft ook inzicht in hoe lang een scheiding doorwerkt en waarin je dit allemaal merkt. Je kunt het boek chronologisch lezen, maar omdat bepaalde blogtitels mij heel nieuwsgierig maakte, heb ik dat niet gedaan. Dat bleek ook goed te kunnen. Je krijgt dan alleen de ontwikkeling die Astrid doormaakt iets minder mee, dat is wel een minpunt van mijn manier van het boek lezen.

Wat ik nu weet, is dat ik door de geleerde lessen de keuze voor mezelf maak, voor mijn geestelijk en fysiek welzijn.

Bedankt voor je eerlijkheid en kwetsbaarheid Astrid! Ik denk dat veel mensen steun kunnen vinden in jouw boek.

Meer autobiografische verhalen

One Response to “Scheidingsperikelen van een liefdesexpert

• Ik geloof dat veel stellen baat hebben bij dit soort boeken over scheidingen. De anekdotes zullen vast herkenbaar zijn en wellicht steun bieden. Ik ga het boek onthouden. Wellicht komt deze in mijn omgeving nog van pas.