Geheime familieverhalen in De onbekende

Een familiegeheim is natuurlijk altijd intrigerend. In de jeugdroman ‘De Onbekende’ van Danny De Vos draait het ook om zo’n verborgen verhaal. Een verhaal dat alleen verteld kan worden door de mensen ie erbij betrokken waren. Maar wat gebeurt er wanneer het verhaal niet compleet is of als er niemand meer is om het verhaal te vertellen?

Ella ontvangt op een dag een uitnodiging van haar oma om te komen logeren. Ze kent deze oma Astrid nauwelijks, want ze leeft als een kluizenaar in een afgelegen plaatsje tegen de Franse grens. Ella is wel benieuwd naar haar onbekende oma. Waarom laat ze ineens iets van zich horen? Heeft ze soms iets bijzonders te vertellen? De eerste kennismaking verloopt wat stroef, maar in de loop van de logeerweek leren ze elkaar steeds beter kennen. Dan ontdekt Ella in de kast een schoenendoos met oude familiefoto’s. Maar er zitten ook foto’s bij van een onbekende jongen. En dat roept vragen op. Wie is hij? Waarom zit zijn portret tussen de familiefoto’s? En hoe zat het met dat geheimzinnige rode boek?

‘Astrid kende alle vrolijke, trieste, spannende en hopeloze levensverhalen die bij de gezichten hoorden. Maar van één verhaal kende ze helaas maar een flard. Heel kort had ze met hem een stukje gedeeld van – hoe noemde Ella het ook alweer? De tijdlijn juist. Te kort. Daarna was de jongen een onbekende gebleven voor haar.’

Oma kan haar helaas niet veel vertellen en dus gaat Ella samen met haar buurjongen en beste vriend Up op onderzoek uit. Ze weet te achterhalen wat er met die onbekende jongen is gebeurd, maar ontdekt ook een andere en niet zo fraaie kant van haar eigen familiegeschiedenis.

De keuzes die je maakt vertellen wie je bent

Het boek is niet alleen een spannend verhaal over een zoektocht en de onthulling van een familiegeheim. Het vertelt ook het verhaal over wat verdriet en het verlies van een dierbare met kinderen doet. Hoe verwerk je het wegvallen van een belangrijk iemand? Hoe pak je de draad weer op? Hoe reageer je wanneer er ineens een nieuw persoon in je leven komt? Een andere belangrijke boodschap die het boek meegeeft, is dat je mag zijn wie je bent. Of je iets verdrietigs hebt meegemaakt of gewoon omdat je anders bent, zoals buurjongen Up. Het gaat uiteindelijk om de keuzes die je maakt in je leven. Die vertellen wie je bent.

Spannend verhaal met een diepere laag

Danny De Vos schreef met ‘De Onbekende’ een mooi boek dat goed aansluit bij de belevingswereld van kinderen vanaf 12 jaar. Ella en haar vriendje zijn echt kinderen van deze tijd. Het boek behandelt thema’s  als rouw, verdriet en anders zijn, zonder dat het te zwaar of belerend wordt. De Onbekende is ook gewoon een lekker geschreven spannend verhaal over een verborgen geheim. Of zoals Danny De Vos het zegt:

‘Het leven is een verhaal en familie is een netwerk van verhalen. Daar zitten ook geheime verhalen bij. En dat zijn de beste!’