Avonturen maak je zelf

Het kinderboekje ‘Avonturen maak je zelf’ is geschreven door Tim Dams en door hem zelf ook uitgegeven. Het is een zeer geschikt voorleesboek voor avontuurlijke kinderen vanaf 8 jaar. En ook geschikt voor kinderen vanaf die leeftijd om het zelf te lezen.

Cover en lay-out

Het boekje is klein en vrij sober van uitstraling. De cover heeft een mooie, spannende voorkant maar had wat mij betreft wat kleurrijker mogen zijn. Het boekje leest heel prettig, er zijn vele wit-ruimtes, het lettertype is aangenaam en de hoofdstukken zijn kort. Ieder hoofdstuk begint met een werkwoord, dat voor komt in het verhaal.

Het verhaal

Kato, Renke en Tuur zijn drie kinderen die met hun vader en moeder op vakantie gaan naar een camping in Frankrijk. Daar aangekomen zetten ze de tent op, helpen met inrichten maar staan te trappelen om naar het zwembad te gaan. Niet veel later liggen ze in het zwembad en de ideale vakantie is begonnen. Ijsjes eten, zwemmen, luieren en avonturen beleven!

Avonturen maak je zelf

Op een dag zijn ze met zijn drieën in het zwembad maar kunnen hun tent niet meer terugvinden als ze terug gaan op de afgesproken tijd. Althans ze vergissen zich qua nummer en zien een vrij lege tent als ze denken dat ze ‘thuis’ zijn. Ze concluderen dat paps en mams de boel hebben opgeruimd en op zoek naar hen zijn. Dus gaan zij op zoek naar hun ouders. Als ze de hele camping hebben gehad, besluiten ze naar het kasteel, op de berg vlakbij de camping, te gaan, waar ze misschien wel zijn voor een rondleiding of zo.

Lekker griezelen

De kinderen wandelen door het bos, maken van alles mee en komen bij het kasteel aan. Vanaf hier zal ik niet te veel verraden want het moet natuurlijk wel een beetje griezelig blijven!

Aanrader!

Dit boek is écht een leuk kinderboek. Er zit geen boodschap of opvoedkundig doel in, maar het is gewoon leuk en waarschijnlijk herkenbaar voor velen. De schrijfstijl is… uhh hoe kan ik het omschrijven? … schattig! Het is geschreven vanuit de kinderen die geen seconde beseffen dat zij nu zelf zoek zijn en er zelfs een hele zoektocht naar hen gaande is. Ze denken en doen zoals hele jonge kinderen doen en dat perspectief is goed doordacht. Een aanrader en ook leuk om zelf te lezen.