Chanel – The making of a collection

Al jaren volg ik het modehuis Chanel, lees ik ieder boek dat over Chanel of Chanel couture gaat en maak ik zelf de befaamde Chanel-jasjes volgens de strenge regels van de Haute-couture. My quilty pleasure… in een beetje uit de hand gelopen vorm.

Maar nu dan, een nieuw boek. En wat voor één.  Een groter cadeau kun je bijna niet geven aan een liefhebber zoals ik. Figuurlijk maar ook letterlijk. Het is namelijk een groot boek. Een prachtig koffietafelboek met een opvallende lichtblauwe voorkant en een zeer aansprekende inhoud.  Maar gelukkig anders dan anders, want iets nieuws moet natuurlijk wel opvallen tussen alle glossy Chanelboeken, die al langere tijd op de koffietafel, ‘mooi’ liggen te zijn.

The making of a Collection

Het boek is rijkelijk geïllustreerd door Jean-Philipe Delhomee. Geen illustraties als bijzaak, maar tekeningen die in verhouding tot de tekst als 3 op 1 staan. Geen enkele foto in dit boek, zelfs niet op de binnenflappen van de cover- en achterpagina.

De illustraties zijn mooi, vrolijk en zeer modern. De tekst van Laetitia Cénac is in het Engels maar goed te volgen voor mensen die dit wellicht niet zo gemakkelijk Engels lezen.  Aangenaam lettertype, vlot geschreven en overzichtelijk.

Wie maakt een couture collectie?

Los van alle informatie over het Modehuis Chanel, Gabrielle Chanel, Karl Lagerfeld, historie en zelfs een lijst met belangrijke data (pag. 234-238), gaat het boek voornamelijk over WIE Haute-couture maakt. 

De eerste pagina’s zijn gewijd aan een modeshow. Voordat het eerste model met een prachtige Chaneljasje over de catwalk loopt, is er al heel veel gebeurd en zijn er al mensen bij betrokken, die een belangrijk onderdeel vormen, maar waar je nog nooit een seconde bij stil hebt gestaan. Illustraties van de sounddesigner, de visagisten, het pas- en aankleedteam, de stage-manager etc. Het presenteren van een collectie is geen one-man show van een designer, maar een goed geoliede machine waarin vele mensen een rol spelen.

Terug naar het prille begin

Hier borduurt het boek op voort. Terug naar het prille begin; van stof tot Haute-couture. Ieder onderdeel van de collectie en het hele maak-proces wordt besproken, van tassen, schoenen, handschoenen, hoeden, juwelen tot en met de stoffen, garen en draden. Je kan het zo snel niet bedenken en er is een pagina gewijd aan hoé de materialen worden gemaakt, hoe keuzes worden gemaakt en waar en wie dit materiaal levert.

Een ode aan velen. Aan alle mensen achter de producten, aan alle mensen die meewerken of belangrijke leveranciers zijn van de basis voor de Chanel collectie.

Vanaf nu kijk ik met nog meer interesse naar de Chanel collecties. Een oppervlakkig wereldje? Daar zijn de meningen over verdeeld. Feit is wel dat het om een hele industrietak gaat en er meer mensen bij betrokken zijn dan je in eerste instantie denkt.

Eyeopener

Een hoop glitter en glamour in dit boek, maar opvallend genoeg ligt de nadruk meer op het hele creatieve proces dan op alle overdadige luxe, het grote geld en onbereikbaarheid van de Haute-couture voor de gewone mens. Dit komt voornamelijk door de losse, relaxte tekeningen en de opzet van het boek. Heel goed gedaan, want in deze tijden zijn de problemen ten aanzien van milieu, klimaat en economie te groot om geldsmijterij van de upperclass te adoreren. Dit boek is een eyeopener dat heel slim de nadruk vooral legt op de oude ambachten, handenarbeid en alle mensen achter de schermen die het werk doen.

(Nu maar hopen dat al die productieprocessen ook nog een milieu-vriendelijk worden uitgevoerd en zich de komende jaren kunnen handhaven. Zodat wij kunnen blijven genieten van de Chanel Haute-couture)

Ik heb in ieder geval weer genoeg inspiratie om achter de naaimachine te klimmen… als het mij lukt om dit boek even weg te leggen.