De kunst van herinneringen maken – Meik Wiking

Leer hoe je je mooiste momenten kunt koesteren

Weet jij waarom je je meer herinnert van je twintigste, dan van je dertigste levensjaren? En hoe komt het dat we op bepaalde dagen van het jaar gelukkiger zijn? Waarom is het handig om een ananas mee te nemen als je een presentatie gaat geven? En wist je dat iets gênants meemaken helemaal niet zo erg is?

Het maken van mooie herinneringen kun je leren

In zijn nieuwste boek: de kunst van herinneringen maken, geeft Meik Wiking antwoord op bovenstaande vragen. Als geluksonderzoeker, verbonden aan The Happiness Research Institute in Kopenhagen, heeft hij onderzoek gedaan naar de “ingrediënten” die nodig zijn om gelukkige herinneringen te maken. Meik Wiking concentreert zich in dit boek speciaal op het maken van mooie herinneringen, en hij geeft je vele tips waardoor je leert om toekomstige mooie momenten te koesteren.

Nog voordat ik ook maar één bladzijde gelezen heb ben ik al enthousiast. Van de lay-out word ik al gelukkig.  Nadat ik het boek thuis gestuurd heb gekregen, zet ik snel een kop thee, gooi een blok hout in de kachel en drapeer een kleedje over mijn benen. Helemaal in de stijl van zijn boek Hygge begin ik te lezen. Nee, ik begin met bladeren, want de illustraties in dit boek trekken mijn aandacht. Prachtige foto’s en tekeningen maken mij nieuwsgierig naar zijn verhaal over de kunst van herinneringen maken.

Tijdens het lezen van de inleiding, neemt Meik je mee in zijn leven. Net veertig geworden beseft hij dat de helft van zijn leven er waarschijnlijk al op zit. Dit zet hem aan tot denken: welke van de 14.610 dagen herinnert hij zich nog? En waarom? Wat kun je zelf doen om mooie herinneringen voor de toekomst te maken?

Wat herinneringen en geluksmomenten met je brein doen

Dit boek bestaat uit 8 hoofdstukken. Elk hoofdstuk beschrijft een “ingrediënt” dat nodig is om toekomstige nostalgische herinneringen te maken. Ook legt hij in elk hoofdstuk uit welk deel van je brein verantwoordelijk is voor het maken van een herinnering. Herinneringen en geluksmomenten van anderen helpen je zelf terug te gaan naar je eigen verleden. Mooie momenten komen weer tot leven. En door de tips die hij in elk hoofdstuk geeft, leer je om mooie momenten die je nog mee gaat maken te koesteren. En wie weet worden die momenten, gelukkige herinneringen voor later.

Net als in zijn voorgaande boeken, schroomt Meik Wiking niet om humor en een gezonde dosis zelfspot aan het verhaal toe te voegen. Samen met de prachtige foto’s en tekeningen is dit een heerlijk boek om te lezen en een aanwinst voor op je boekenplank!