Vogels en de liefde

‘Vogels en de liefde’ is geschreven door Elvira Werkman en geïllustreerd door Maxime Beck. Het is een boek om vrolijk van te worden én om veel kennis over vogels te krijgen. Vooral over hun liefdesleven :>)

Vogels en de liefde

Veel mensen houden van vogels en heeft wel een vorm van basiskennis over hen. Een merel, musje, zwaan en koolmees, die kennen we allemaal wel. Maar hoe zit het eigenlijk met hun liefdesleven? Elvira Werkman neemt ons in haar boek “Vogels en de liefde” mee op een ontdekkingsreis naar de romantische escapades en complexe relaties van vogels. Een boek dat je kijk op vogels voor altijd zal veranderen.

Vogelliefde, een fascinerende aangelegenheid

Elvira Werkman onthult het geheime leven van vogels op een boeiende manier. Ze heeft grondig onderzoek gedaan en talloze vogelonderzoekers geïnterviewd. Deze vogelonderzoekers worden vaak geciteerd waardoor het boek prettig leest en heel dynamisch overkomt.

Het is erg leuk om te ontdekken dat vogels, net als mensen, een breed scala aan liefdeservaringen beleven. Van zomerhuwelijken tot echtscheidingen, en zelfs homohuwelijken, het liefdesleven van vogels is net zo gevarieerd als dat van ons. En wat betreft ‘vreemdgaan’, dat lijkt wel een nationale volkssport onder de vogels.

In vogeldocumentaires wordt vaak de monogamie benadrukt. Als je dit boek leest, dan kom je echter tot een hele andere conclusie. Waarbij wel op te merken is dat het sterk afhankelijk is van de soort vogel. De een is zo trouw als een hond, de ander lust er wel pap van. Deze metaforen passen natuurlijk totaal niet bij vogels; gelukkig biedt Elvira de lezer een betere uitleg.

Verrassende verhalen en prachtige tekeningen

Naast de verhalen die Werkman vertelt, worden we ook getrakteerd op prachtige tekeningen van Maxime Beck. Deze illustraties zijn kleurrijk en waarheidsgetrouw. Daarnaast maakt het het boek extra aantrekkelijk en een plaatje om te zien. De tekeningen passen per hoofdstuk bij de vogelsoort en zijn heel zorgvuldig gemaakt. Her en der zweven er ook veren door het boekje heen en vliegen er vogels langs.

Van lesbische albatrossen tot kauwtjes met eeuwige trouw

Het boek behandelt vooral een breed scala aan liefdesverhalen uit het vogelrijk. Zo lezen we over lesbische albatrossen die samen een nest delen, zomerhuwelijken bij tureluurs die elk jaar opnieuw verliefd worden, kuikenadoptie bij verschillende vogelsoorten, en zelfs het fenomeen van eeuwige trouw bij kauwtjes. Maar niet alles is rozengeur en maneschijn, want ook echtscheidingen komen voor bij merels, en harems zijn geen onbekend verschijnsel in de vogelwereld.

Ruimdenkend!

Ik vond zelf hoofdstuk 10: ‘Harems en meer extremen’, erg leuk om te lezen. Nooit geweten dat vogels zo ruimdenkend en creatief zijn voor wat betreft hun liefdesleven. Ooit gehoord van ‘double clutching’? Ik ook niet. Korte uitleg: Double cluthcing is dubbelleggen. Dat wil zeggen: zowel de man als de vrouw broedt het legsel uit. onafhankelijk van elkaar. Ze maken geen nestje, de broedplek bestaat slechts uit een kuiltje in de grond, waarin verschillende vrouwtjes 3 tot 5 eieren leggen. Paren gebeurt met meerdere partners, waardoor het legsels doorgaand meerdere ouders heeft, maar door eentje wordt uitgebroed.

Vogels en de liefde – aanrader!

“Vogels en de liefde” is niet alleen geschikt voor vogelliefhebbers of fanatieke vogelaars, maar voor iedereen.

Elvira Werkman en Maxime Beck hebben een erg leuk boek gecreëerd dat zowel informatief als visueel aantrekkelijk is. En alvast een leuk cadeautje voor de feestdagen!