Gespot – verhaal over vogels en vriendschap

Dat een spannend kinderboek niet altijd hoeft te gaan over mysterieuze gebeurtenissen of magische werelden bewijst het boek ‘Gespot’ van M.G. Leonard. In het vervolg op ‘Twitch en de vlucht van de ijsvogel’ moeten Jack en Twitch zien te voorkomen dat er jacht wordt gemaakt op een zeldzame lammergier. Het is een realistisch verhaal waarin natuur, vogels en klimaat een belangrijke rol spelen, maar dat bovenal  ook een spannende detective is en waarin vriendschap centraal staat.

Recensie Gespot, Jack en Twitch en de jacht op de lammergier

Vogels kijken

De Twitchers is een groepje vrienden dat is opgericht door Twitch. Ze hebben een gezamenlijke hobby: vogels spotten. Midden in het bos hebben ze een boomhut waar vanuit ze vogels kunnen bestuderen. Maar daarnaast hebben ze nog een liefhebberij: detective spelen en zaken oplossen. Jack woont nog niet zo lang in Poeldal en heeft zich aangesloten bij de Twictchers, maar heeft de fijne kneepjes van het vogelkijken nog niet helemaal onder de knie, waardoor hij zich nog niet helemaal op zijn plek voelt.

‘Cool,’ antwoordde Jack alsof hij enthousiast was. Hij probeerde zich niet gekwetst te voelen omdat Twitch de zaak van de kattenmoordenaar in zijn opwinding over de gier vergeten leek te zijn. Soms had Jack onwillekeurig het idee dat hij op de een of andere manier minder voorstelde dan zijn vriend, omdat hij niet zo’n grote passie had.

Lammergier

Op een dag vindt Jack een gewonde kat. Hij brengt het dier naar de dierenarts en ontdekt dat er al geruime tijd door iemand op de dieren geschoten wordt. Een mooie zaak voor de Twicthers vindt Jack, maar wanneer hij de anderen erover wil vertellen, merkt hij dat die volledig in beslag genomen worden door de komst van een lammergier. Deze grote roofvogel wordt maar zelden gezien. Jack voelt zich buitengesloten en besluit daarom de zaak zelf uit te zoeken. Hij krijgt daarbij hulp van twee vrienden: Theo en Ava. Er ontspint zich een spannend avontuur waarbij ook de gier gevaar blijkt te lopen. Een avontuur dat uiteindelijk ook Twitch en Jack nader bij elkaar brengt.

Lammergier

Mooie illustraties

De illustraties in ‘Gespot’ hebben een duidelijke toegevoegde waarde. De cover is erg aantrekkelijk en ook de hoofdstuktitels zijn voorzien van mooie tekeningen van vogels. Voorin het boek bevinden zich twee plattegronden: een van het bos en een van Poeldal. Altijd fijn om de afgelegde routes te reconstrueren en zo het verhaal intenser te beleven.

Boek over vriendschap

‘Gespot’ is een verhaal voor kinderen van 10-12 jaar die van zowel van een spannend avontuur houden als ook van boeken waarin dieren en de natuur een hoofdrol spelen. Het is daarmee een zeer realistisch verhaal dat vooral ook draait om de vriendschap tussen twee jongens. Een band die verstevigd wordt wanneer ze een gezamenlijke passie blijken te hebben.