Op heksenjacht in ‘The familiars’

The familiars’ van Stacey Halls is een debuutroman. Het is een sterk verhaal, tegen de achtergrond van de Pendle Hill Witch Trials in Engeland. Het boek is Engelstalig en uitgegeven door Mira Books in een prachtige hardcover maar ook als paperback, luisterboek en E-book.

‘The familiars’ gaat over vrouwen

Fleetwood Shuttleworth ontdekt een brief van de dokter dat ze haar zwangerschap niet zal overleven. Dan ontmoet ze Alice Gray, een jonge vroedvrouw, die haar belooft te helpen. Fleetwood is een jonge edelvrouw en getrouwd met Richard Shuttleworth. Ze is pas zeventien en heeft al wat miskramen gehad. Per toeval ontdekt ze een brief van de dokter die zegt dat ze een volgende zwangerschap niet zal overleven. Gelukkig ontmoet ze de eveneens jonge Alice, die haar belooft te helpen. Haar moeder was een vroedvrouw en heeft Alice veel geleerd.

“‘Women I know,’ she said.
Wise women?’
‘Most women are wise.’”

Kruiden en hekserij

Alice heeft verschillende kruiden die Fleetwood helpen om zich beter te voelen. En het werkt. Fleetwood voelt zich steeds sterker worden. De twee vrouwen zijn zo verschillend, maar toch wordt hun band ook steeds sterker. Dan wordt Alice beschuldigd van hekserij en met een list gevangen genomen. Fleetwood doet er alles (en ook echt alles) aan om haar enige vriendin te redden van een heksendood.

“Two boys. I wouldn’t wish a girl’s life on anyone.”

Andere tijden in 1612

De kracht van ‘The familiars’ ligt niet alleen in de schrijfstijl van Hall, maar voornamelijk in de groei van haar personages. Fleetwood is een meisje dat ervan overtuigd is dat het doel van vrouwen ‘kinderen krijgen’ is en dat Alice een ‘mannelijke intelligentie’ heeft. Toch gaat ook zij meer openstaan voor alles om haar heen en komt op voor haar vriendin en zichzelf.

Voor mij was het soms moeilijk om Fleetwoods gedachten te lezen, omdat ik vaak dacht: “Je bent een sterke vrouw, je kan het!” En dan moest ik weer even teruggaan naar 1612, het waren zeker andere tijden.

Het verhaal is fictief, maar alle personages zijn gebaseerd op echte mensen. Er is helaas niet veel bekend over Alice Gray en waarom zij… dat kan ik niet vertellen zonder het einde te verklappen! ‘The familiars’ is een prachtige historische roman die je mee neemt naar Lancaster (nu Lancashire) en het bekendste heksenproces van Engeland.

Meer historische romans: