’t Hooge Nest: in makkelijke taal
In de bossen van Naarden woont Roxane van Iperen in het huis ’t Hooge Nest. In 2019 schreef zij het boek ’t Hooge Nest, een verhaal over de onderduikers die in de oorlog in haar huis hebben gewoond.
Nu is het boek opnieuw uitgebracht, door uitgeverij Eenvoudig Communiceren. Zoals we van hen gewend zijn, is dit weer een prachtige uitgave voor diegenen die moeite hebben met het lezen van de originele boeken. Het boek doet recht aan het origineel en is, ook in eenvoudige taal, pakkend en ontroerend geschreven.
Joodse zusjes
Toen we hier kwamen wonen, gingen we het huis opknappen.
We ontdekten geheime luiken in de vloeren.
En verborgen ruimtes achter de muren. Daar vonden we oude kaarsen en krantjes uit de Tweede Wereldoorlog.
Ik werd nieuwsgierig. Wat was er in dit huis gebeurd?
Twee joodse zusjes uit Amsterdam gaan in de Tweede Wereldoorlog in het verzet. Lien en Janny Brilleslijper groeien op tot gelukkige jonge vrouwen. Beide hebben de liefde gevonden en een gezin gesticht. Maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en mogen Joden steeds minder in Amsterdam. Steeds meer plekken zijn verboden voor Joden en de stad met zijn inwoners wordt alsmaar gevaarlijker.
Veel joodse Amsterdammers willen onderduiken omdat ze bang zijn opgepakt te worden. Janny en haar man Bob nemen onderduikers in huis. Ook begint Janny een drukkerij, samen met andere verzetsmensen. Zo maken ze kranten, folders en vervalste persoonsbewijzen. Want wie geen ‘J’ in zijn persoonsbewijs heeft staan, is een stuk veiliger op straat.
Verhuizen
Altijd is er het gevaar om verraden en ontdekt te worden. ’t Hooge Nest ligt eigenlijk op een gevaarlijke plek in het land. In deze streek wonen veel NSB’ers, vooral in de dure wijken van Bussum en Naarden. Vier kilometer verderop is een Duits soldatenkamp. En zelfs de hoogste NSB-leider, Anton Mussert, is vaak in deze buurt.
De lijst van joodse mensen die op de trein worden gezet naar concentratiekampen, wordt steeds langer. Steeds meer treinen vertrekken naar bestemming onbekend. Amsterdam is niet meer veilig.
Daarom besluiten de zusjes met hun familie te verhuizen. De zoektocht naar een veilige woning verloopt moeizaam, tot ze horen over een huis in de bossen bij Naarden. Het huis is in het bezit van twee rijke dames, de zussen Janssen. Zij wonen daar alleen in de zomer. De rest van het jaar staat het huis leeg. Janny en Lien vertrekken en maken twee lentes mee in ’t Hooge Nest. Ze hebben het hier goed. De kinderen spelen in de bossen om het huis en voor noodgevallen maken ze geheime luiken en onderduikplekken in het huis. Aan alles is gedacht, maar hoe lang gaat het nog duren?

Verraad
In ’t Hooge Nest horen ze het nieuws van D-day op de radio. De bewoners omhelzen elkaar.
Sommigen beginnen te huilen. Lien en Janny dansen van blijdschap. Janny pakt vier flessen dure wijn van de dames Janssen uit de kast. Jaap haalt glazen in de keuken. Dan proosten ze met z’n allen op de komst van de geallieerden: ‘Mazzeltof!’
De Duitsers weten dat veel joden onderduiken. Daarom wordt een groep jodenjagers opgericht. Jodenjagers zoeken in het hele land naar ondergedoken joden. Voor elke jood krijgen zij zeven gulden vijftig.
De oorlog kan niet lang meer duren. Overal in Europa wordt hetzelfde gedacht: de bevrijding komt eraan! De mensen in ’t Hooge Nest hebben het goed. Er komen ook steeds meer mensen bij; vaak zijn er meer dan twintig mensen in het huis. Dat is gevaarlijk, maar de nood is hoog. Als ze maar niet verraden worden..
Eenvoudig communiceren
Uitgeverij Eenvoudig Communiceren hertaalt bestsellers in makkelijke taal. Hiermee zorgen ze ervoor dat iedereen deze boeken kan lezen, of ze nu goed zijn in de Nederlandse taal of er meer moeite mee hebben. ’t Hooge Nest is een bestseller die een deel van de vreselijke geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog vertelt. Hoe Joden de oorlog probeerden te overleven en in hoeveel angst ze al die jaren hebben geleefd, wordt in dit boek beschreven. Indrukwekkend en ontroerend geschreven. In makkelijke taal, in verkorte versie, maar zonder ook maar iets van de sterke basis van dit verhaal weg te laten.
Het boek kun je bestellen via deze link: t ‘Hooge nest – eenvoudig communiceren.

Next Post


