Super freelancer

‘Super freelancer’ is een non-fictie boek, geschreven door Edwin Dijkstra. Ben ik even blij dat ons dit boek werd aangeboden voor een recensie! Ik was meteen enthousiast en heb het gelezen om een recensie te schrijven, maar ook voor eigen belang!

Een praktische gids

De subtitel is: ‘Een praktische gids voor de ambitieuze freelancer’. En zo is het maar net. Want áls je als freelancer begint, begin je sowieso aan een gewaagd plan. ‘1 player’ ‘Press Start’, staat ook op de voorpagina en dat is de waarheid als een koe. Je zult alles (of althans heel veel) in je eentje moeten doen en vooral de start zal niet eenvoudig zijn. Dit boekt helpt je op weg. Press Start, gó!

Super freelancer

Het boek is een grote hardcover van maar liefst 255 pagina’s. Het papier voelt prettig aan en de lettertypes zijn duidelijk. Ook de indeling is goed doordacht en de vele witruimtes kun je gebruiken voor notities. Per hoofdstuk is er checklist die je kunt aankruisen en het boek bevat sowieso vele vragen die je als lezer jezelf hardop kunt stellen en zodoende heel leerzaam zijn.

Toen en nu

Waar was je toen we je nodig hadden? Was een vraag die wij (manlief en ik) ons afvroegen. Ooit begon mijn man aan dit avontuur, toen het überhaupt nog geen naam had. Hij las ook enkele hoofdstukken en concludeerde bitterzoet dat hij het destijds allemaal alleen moest uitvinden en dit boek super handig was geweest. Mosterd na de maaltijd, zeg maar… Maar het boek blijft handig en praktisch want alles verandert snel en als zelfstandige loop je tegen zóveel zaken aan dat dit boek echt een ‘must-have’ is voor iedere zelfstandige. Of je nu een startende of doorgewinterde freelancer bent.

Onderwerpen

In een rap tempo, maar toch zeer uitgebreid en diepgaand, worden in dit boek deze onderwerpen besproken:

• leg de basis
  • marketing
  • netwerken
  • sales
  • offertes
  • van klant naar fan
  • productiviteit
  • gezondheid
  • groei
  • extra verdienmodellen
  • financiën
  • pensioen
  • juridische zaken

Tot slot eindigt het boek met een nawoord en met bedankjes aan de geïnterviewde mensen en de proeflezers. Als bijlage is er nog een hoofdstuk over handige tools die je kunt vinden op de website van Edwin Dijkstra onder deze link. Hij noemt deze tools handige hulpmiddelen voor de dagelijkse gang van zaken. De juiste tools zijn namelijk goud waard.

Aanrader

Dit boek is een aanrader voor een ieder die het overweegt om freelancer te worden maar ook voor freelancers die het al zijn. Het biedt namelijk veel algemene en actuele informatie. Ik vond vooral de hoofdstukken over een eigen website en content erg interessant en moet toegeven dat ik er wel wat interessante tips heb uitgehaald. En toegepast!

Heb ik nog een kritische kanttekening? Absoluut niet. Maar het boek is wel véél en kan je in eerste instantie ook erg onzeker maken, omdat je beseft dat er heel wat komt te kijken als je de keuze maakt om als freelancer te gaan werken. Dat is ook zeker zo. Maar zie het maar als een groot geschenk dat het boek er is en een ander, Edwin, het allemaal al voor jou heeft uitgevogeld.

Ik ga het boek schenken aan mijn dochter die de grote stap gaat wagen. Ik durf te wedden dat ze een super freelancer wordt. :>)

Bedankt Edwin!

Meer praktische gidsen en ‘must-haves’: