Snak jij ook naar meer Zuurstof in je leven?

‘Heb jij soms ook het gevoel dat het leven zo snel gaat, dat alles voorbijraast en dat je nauwelijks tijd hebt om te ademen? Dat je soms naar zuurstof snakt?’

Ik moet op beide vragen ‘ja’ antwoorden, jij ook?

Een model voor het leven

Auteur Filip Dings geeft je in zijn boek ‘Zuurstof voor het leven’ een model voor het leven, waaraan hij maar liefst zeventien jaar heeft gewerkt. In deze jaren is hij op zoek gegaan naar een antwoord op de vraag hoe mensen gelukkig worden, en om daar achter te komen heeft hij gesprekken met mensen over de hele wereld gevoerd. Want wat betekent dat eigenlijk, geluk? Of gelukkig zijn? En is het mogelijk om een basis levensmodel te ontwerpen waarmee iedereen iets kan doen zodat geluk en succes voor iedereen bereikbaar worden?

Ik moet toegeven dat ik, voordat ik het boek nog had geopend, wat sceptisch was. Geluk is een redelijk abstract iets, is dat wel in een model te vatten? Hoe maak je zo’n model toegankelijk voor iedereen, in welke situatie hij/zij zich ook bevindt? En stel dát het in een model te vatten is, werkt het model dan ook in de praktijk, of is het alleen leuk op papier?

Illusies, valkuilen en de NOT-to-do-lijst

Al snel valt op dat het boek heel fijn is opgebouwd. Filip Dings begint zijn boek met een inspirerende en persoonlijke inleiding. Vervolgens zet hij in het eerste hoofdstuk drie levensbeperkende illusies uiteen, waarbij een aantal verhalen uit de praktijk het verhaal meteen levendig maken. In het tweede hoofdstuk benoemt Dings drie valkuilen die je moet overbruggen, en deze valkuilen durft hij zelfs de drie hoofdoorzaken van al het leed in de wereld te noemen. Verderop in het boek kom je onder andere nog Dings’ ‘NOT-to-do-lijst’ tegen, inclusief een uitneembaar exemplaar dat je zelf in kunt vullen. Het boek sluit af met in hoofdstuk zes een aantal toepassingen voor het model, en in het slot een oproep om alles wat je dan hebt gelezen nu in de praktijk toe te gaan passen.

Tastbaar, toegankelijk en toepasbaar

Met ‘Zuurstof voor het leven’ heeft Filip Dings zijn basis levensmodel niet alleen tastbaar, maar ook voor iedereen toegankelijk en toepasbaar weten te maken. Het boek staat boordevol inspirerende verhalen van mensen vanuit alle hoeken van de wereld en de samenleving. De enthousiaste schrijfstijl zorgt er gedurende het lezen van het boek bij mij al voor dat ik niet kan wachten om met het boek en het model aan de slag te gaan. ‘Zuurstof voor het leven’ krijgt hier een prominente plek in de boekenkast, niet alleen zodat ik het zelf zo nu en dan nog eens door kan bladeren om mijn geheugen weer even op te frissen, maar ook zodat ik het aan vrienden en familie kan overhandigen, omdat ik denk dat iedereen wel iets gelukkiger zou kunnen worden na het lezen van dit boek.

Opbrengst voor goede doelen

Tot slot vind ik het ook zeker nog belangrijk om te vermelden dat alle inkomsten van het boek rechtstreeks naar een goed doel voor kwetsbare jongeren gaan. Hierover lees je meer op de website van Zuurstof voor het leven. En ben je benieuwd geworden naar hoe jij meer zuurstof in je leven kunt brengen? Bestel het boek dan ook zeker via de bestel-pagina: https://www.zuurstofvoorhetleven.be/bestel-het-boek/.

Meer zelfhulpboeken op Boekrecensiesblog.nl: