Over lijken

‘Over lijken’ is voor Folkert Oldersma zijn debuut als schrijver van fictie voor volwassenen. Oldersma staat eerder bekend als scenario- en jeugdboekenauteur. En voor deze auteur smaakt het naar meer! In ‘Over lijken’ maak je kennis met rechercheur Lynn Vetter. En over haar horen we in ieder geval nog veel meer. Twee nieuwe boeken zijn al op komst.

Misdaad

Met dat grote brede, licht getinte lijf van hem deed Beer zijn naam eer aan. Kars wist dat hij tijd en geld investeerde om te imponeren. Daarvoor had hij hem aangenomen.

Rechercheur Lynn Vetter besluit niet verder te willen in haar huwelijk. Helaas reageert haar ex-man hier niet goed op. Ook haar kinderen willen niks meer met hun moeder te maken hebben. Een heftig, maar bewust besluit. Lynn heeft er geen spijt van en vertrekt naar een middelgrote stad in de buurt. Op misdaadgebied gebeurt hier niet bijster veel. Tot Lynn op het politiebureau komt werken. Het rechercheteam wordt plotseling geconfronteerd met een reeks gruwelijke moorden…

Liefde

Hoewel Lynn niet op zoek is naar een nieuwe liefde, lijkt ze toch een match te hebben met een man die ze pas heeft ontmoet. Er is alleen één probleem: deze man is hoofdverdachte in de moordzaken. Alle gepleegde moorden zijn naar hem te herleiden. Voor mij als lezer zat hier een kleine kink in de kabel. Hoewel liefde niet te sturen is en het verhaal goed in elkaar zit, stapt Lynn in dit geval wel erg gemakkelijk over grenzen heen. In een lopend onderzoek meteen aanpappen met de hoofdverdachte, dat lijkt mij onnodig.

Verhaallijn

Zoals ik hierboven al noemde zit het verhaal goed in elkaar. Verschillende verhaallijnen en misdaden lopen vloeiend in elkaar over. Soms had ik wat moeite met bepaalde personages, die naar mijn gevoel weinig toevoegen aan het verhaal. De verschillende manieren hoe Lynn op het politiebureau wordt behandeld vind ik erg goed en realistisch. Meteen krijg je voor sommige personages sympathie, terwijl je aan anderen direct een hekel hebt. Knap om dat zo duidelijk op papier te krijgen. De titel ‘Over lijken’ wijst duidelijk op de vele moorden; de cover is wat mij betreft iets te letterlijk en daardoor niet heel spannend.

Serie

In het huisje had ze zich ‘s avonds onveilig gevoeld. De wijn die ze toch nog maar had ingeslagen, wilde niet helpen dat gevoel weg te nemen. Niettemin had ze goed geslapen. Toen ze de volgende ochtend verkwikt naar haar auto liep, was haar eerste ongeruste blik gericht op de autobanden. ze waren gelukkig niet opnieuw lek gestoken.

Ik ben benieuwd of rechercheur Lynn na ‘Over lijken’ een sterrenstatus mag verwachten in Nederland. Volgens de achterflap is deel twee inmiddels al afgerond en staan de grote lijnen van het derde boek ook al op papier. Wat ik wel leuk zou vinden is als de covers van een serie bij elkaar passen, en dat zie ik met deze cover nog niet zo gebeuren. Maar wie weet heeft de auteur of uitgeverij daar wel heel andere ideeën over.