Maak een plekje vrij voor Het grote bèta-boek

Je hebt van die standaardboeken die in vrijwel ieder huis te vinden zijn. Denk aan een atlas of een kookboek. Vroeger hadden mensen ook nog wel eens een heuse twaalfdelige encyclopedie op de plank staan. Maar met de komst van internet is er ineens veel ruimte ontstaan in menig boekenkast. Dat is mooi, want dat betekent dat er plek is voor ‘Het grote bèta-boek’.

De wereld om ons heen zit vol met natuurverschijnselen en technische toepassingen. Maar weet je ook hoe bepaalde dingen werken? Hoe zit het ook alweer met zaken als evolutie of fotosynthese? Hoe ontstaan fossielen of bergen? Waarom blijft een schip drijven en een vliegtuig vliegen? In dit 320 pagina’s dikke naslagwerk vind je het antwoord op al je vragen. Ook op die waarvan je nog niet wist dat je ze had. Want als je eenmaal aan het bladeren bent, is het moeilijk om het boek weg te leggen.

Voor jong en oud

Het grote bèta-boek mag dan officieel een kinderboek zijn, de ondertitel luidt niet voor niets ‘Natuurwetenschappen begrijpelijk voor iedereen’. Want ook als volwassene kun je nieuwsgierig zijn. Als was het alleen al omdat je dan een antwoord kunt geven op kindervragen als ‘Wat is een aardbeving?’ of ‘Waar komt de bliksem vandaan?’

Kort en krachtig

Het boek is opgedeeld in verschillende thema’s zoals leven, materie, energie en krachten en in korte heldere hoofdstukken worden theorieën en principes uit de natuurwetenschappen (biologie scheikunde en natuurkunde) en techniek uitgelegd. Elk thema wordt op een overzichtelijke, korte en duidelijke manier toegelicht. Met veel plaatjes uiteraard, want een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Op elke bladzijde figureert een vrolijk robotje dat een weetje vertelt of iets demonstreert.  En er is ruimte voor informatie over de praktische toepassing van al die ontdekkingen en processen.

Grote Bèta-boek

Trek je labjas maar aan

De theorie achter natuurwetenschappen leren is leuk, maar het allerleukste is natuurlijk om met eigen ogen te zien hoe iets in elkaar steekt. Jeugdige laboranten-in-spe komen in dit boek zeker aan hun trekken. Regelmatig zijn er tekstkadertjes met de titel ‘Probeer het zelf’. In eenvoudig uit te voeren proefjes kan iedereen zien, ruiken, voelen of ervaren hoe iets werkt. Zo kun je zelf met een cracker demonstreren hoe verschuivende aardplaten ervoor zorgen dat er bergen ontstaan. Of een muntje van 5 cent weer laten blinken door het in een mengsel van azijn en zout onder te dompelen.

Zo’n lekker dik boek vol kleurrijke illustraties, heldere uitleg en eenvoudige proefjes, maakt dat bètavakken leuk worden voor iedereen. Dus maak een plekje vrij in de boekenkast of laat het terloops op de tafel liggen. Dikke kans dat je kinderen (jong of oud) er nieuwsgierig in gaan bladeren en lezen.