Atlas Obscura – Dylan Thuras en Rosemary Mosco

Reis vanuit je luie stoel naar de meest bijzondere plekken op aarde

Het thema van de kinderboekenweek is dit jaar ‘Reis mee’. En natuurlijk liggen de boekwinkels vol met kinderboeken die met dit thema te maken hebben. Speciaal voor jonge ontdekkingsreizigers die de wereld vanuit hun luie stoel willen verkennen, verscheen Atlas Obscura, een fraai geïllustreerd boek dat je meeneemt naar alle bijzondere, curieuze en ongewone plekken op onze aarde.

Onze wereld kent veel opmerkelijke en verrassende plekken. Van sissend hete lavameren tot spectaculaire watervallen en van verlaten filmlocaties tot mysterieuze grotten. In een Atlas Obscura worden dit soort bijzondere locaties verzameld. Allemaal unieke locaties zou je denken. Maar toch hebben al die verre landen meer met elkaar gemeen dan je je ooit kunt voorstellen.

Zoek het verband

Het boek lijkt je op het eerste gezicht kriskras over de aardbol te sturen. Maar de reis die je als lezer maakt, oogt misschien willekeurig, maar verloopt wel degelijk volgens een bepaald systeem. Een gigantische waterval in Zambia lijkt op het eerste gezicht uniek, maar aan de andere kant van de wereld, in Antarctica, blijkt ook een bijzondere waterval te zijn. En terwijl ze aan de ene kant van de aarde in Kazachstan ruimtevaartuigen lanceren, ligt er aan de andere kant bij Nieuw Zeeland op de bodem van de Stille Oceaan juist een kerkhof voor oude satellieten en ruimteschepen. Zo worden alle landen door middel van thema’s aan elkaar verbonden.

“Je kunt de halve wereld over reizen om iets geweldigs te zien en er dan achter komen dat er net zoiets in jouw eigen buurt is.“

Een bijzonder reisschema

Door elke keer vergelijkbare plekken aan elkaar te verbinden, leidt Atlas Obscura je de hele wereld over. Zo is er in India een skelettenmeer. Daar vind je de overblijfselen van mensen en dieren die tijdens een enorme hagelbui om het leven zijn gekomen. Als je dan toch in India bent, bezoek dan ook de levende bruggen van Charrapunji die bijna volledig bestaan uit boomwortels. Bijzonder, maar niet uniek. Want 17.880 kilometer verderop is eveneens een bijzondere brug te zien, namelijk in Peru. Een land waar ze ook de beroemde Nazcalijnen hebben. Deze gigantische tekeningen zijn uniek, maar wist je dat ze ook in Australië zulke geogliefen kennen? En op die manier pak je dus elke keer weer je spullen om naar een andere bijzondere plek af te reizen.

Reisgids, naslagwerk en kijkboek ineen

Atlas Obsura is een bonte verzameling van leuke en bijzondere wetenswaardigheden over buitengewone locaties op de wereldbol. Je hoeft het boek natuurlijk niet volgens het ‘reisschema’ te lezen. Je kunt ook af en toe een stukje lezen dat je aandacht trekt. Door de prachtige illustraties van Joy Ang is het echt niet moeilijk om iets te vinden waar je meer over wilt weten.

Achterin het boek staat ook een serie ‘alternatieve reisplannen’. Zo kun je kriskras door het boek een reis rond het thema ‘vulkanen’ maken of met het thema ‘fantastische flora en fauna’. En voor wie na het lezen van dit boek ook echt op pad wil, biedt het boek ook nog een aantal tips voor ontdekkingsreizigers-in-spe.

• Een aanrader voor kinderen die er tijdens een druilerige herfstvakantie op uit wil trekken, maar toch ook lekker droog thuis willen blijven!