‘Liever horen wij onszelf’

‘Liever horen wij onszelf’ is een kort verhaal van Renate Dorrestein. Het mooie hardcover boek heeft bovendien iets extra’s: prachtige illustraties van Sylvia Weve. Het boek bevat maar honderd pagina’s: een lekker leesbaar, kort verhaal dat je pakt vanaf de eerste alinea!

Dennis is spoorloos

Het verhaal vangt aan als Mila onderweg is naar de moeder van haar vriend Dennis. Haar vriend is op een dag zomaar verdwenen en men heeft de hoop opgegeven. Het zeilschip waarmee hij vertrok is namelijk onbemand teruggevonden. Mila is echter in zware ontkenning en hoopt dat hij op een dag bij zijn moeder zal verschijnen.

Moeder is zelfvoorzienend

De moeder van Dennis woont in een eenzaam gebied in de bossen. Ze heeft daar een vervallen woning, een drachtige zeug, enkele andere dieren en een behulpzame, maar simpele, buurman. Meer heeft ze niet nodig om gelukkig te zijn. Ze claimt deze rust en eenvoud voor zichzelf nadat ze Dennis netjes heeft klaargestoomd en afgeleverd aan de samenleving. Dennis was trots op zijn moeder maar Mila begrijpt weinig van haar sobere leven, vol ‘ongemakken’.

Mila is een pleaser

Mila is een fotografe en heeft Dennis ontmoet op het moment dat hij zijn weg zocht in de maatschappij. Hij was niet van plan om een baan van negen tot vijf te nemen en het idee van een burgerlijk bestaan verafschuwde hem tot op het bot. Kinderen krijgen, in een Vinex-woonwijk wonen en een leven zonder verrassingen, was écht niets voor hem. Mila hielp Dennis een portfolio als fotomodel of acteur op te bouwen en ze hoopten samen dat hij spoedig ontdekt zou worden. Hij wilde een spannend leven vol glitter en glamour. Het enthousiasme van modellen- en castingbureaus bleef echter uit en al snel kreeg Dennis last van neerslachtige buien.

Mila deed alles om Dennis te pleasen en sprak zich zelden uit over háár verwachtingen van het leven. Tot op een moment dat Dennis in zijn zeilboot vertrok, om vervolgens nooit meer terug te keren…

Moeder & Mila

Mila verblijft een tijdje bij de moeder van Dennis en komt hier langzaam tot bezinnen. Het sobere leven van de moeder van Dennis zet haar met beide benen weer terug op de grond en ze realiseert zich stukje bij beetje wáarom Dennis met de Noorderzon is vertrokken.

‘Liever horen wij onszelf’ is kort en krachtig

In deze novelle komen veel gevoelens aan bod. Het verhaal is realistisch en begrijpelijk. Wat verwacht Mila van het leven? Wat verwachtte Dennis van het leven? En laten we bovenal Dennis’ moeder niet vergeten, die Mila eraan herinnert dat zij óok recht heeft om verdrietig te zijn. Zij verloor tenslotte een zoon en had dit nooit verwacht. ‘Liever horen wij onszelf’ gaat vooral over onze eigen versie van de waarheid, die de realiteit vaak behoorlijk in de weg kan zitten.

Het korte verhaal is een aanrader. Renate Dorrestein heeft een heel prettige schrijfstijl en weet je te pakken met haar mooie verhalen. Het boek is bovendien een lust voor het oog.

Meer mooie romans over familiaire relaties: