Leegte – Ilona van Hilst

Twee gezinnen, twee locaties, twee vermissingen. Wat is er gebeurd in Zweden en vervolgens jaren later in Nederland? Niemand weet het… tot nu toe… ‘Leegte’ is de gloednieuwe thriller van Ilona van Hilst.

De thriller begint sterk met een proloog die je doet sidderen. Een verschrikkelijke gebeurtenis die plaatsvond in de zomer van 1985. Wie is het meisje? En hoe is dit verhaal verweven met de twee gezinnen?

Eerste deel – eerste vermissing

Het eerste deel gaat over de vermissing van de 11-jarige Sofia. Wanneer de twee gezinnen aankomen in het vakantiehuis is Hjälmarbaden, lijkt alles perfect. Lekker afgelegen, een bos, een meer, een paradijs voor de kinderen. Totdat Mateo alleen terugkomt van het bos en niemand zijn zus meer kan vinden. Waar is Sofia? Heeft ze een ongeluk gehad of nog erger: heeft iemand haar meegenomen? Weken verstrijken en het nieuws over Sofia blijft uit. Niemand weet wat er is gebeurd.

Tweede deel – tweede vermissing

We springen in de tijd en zijn nu zes jaar verder. Zes jaar na de vermissing van Sofia. De gezinnen hebben geprobeerd hun leven weer op te pakken, ondanks dat dit niet gemakkelijk gaat. Mariska, de moeder van het andere gezin, voelt zich al even niet meer zichzelf en verdwijnt opeens uit het leven van haar gezin. Weer weet niemand wat er is gebeurd. De paniek neemt toe en de vraag of ze een ander heeft wordt vervangen met ‘wie heeft mijn vrouw ontvoerd’. De klok tikt, want de twee jongens uit beide gezinnen liggen doodziek in het ziekenhuis. Kan Patrick (Mariska’s man) achter de waarheid komen voordat het te laat is?

Deel drie – mijn mening

‘Leegte’ heeft een spannend begin met het meisje van 1985 en de vermissing van Sofia. Je blijft lezen, omdat je wil weten wat er is gebeurd. De vragen spoken door je hoofd, wat een goed teken is. Toch neemt de spanning voor mij wat af. Ik weet niet of dit komt door de vele handelingen en gesprekken of omdat ik de personages te afstandelijk vind. Ik kan me niet makkelijk vinden in de personages. Dit kan natuurlijk, want elk boek en elke lezer is anders. Soms heb je zelfs boeken met personages die je helemaal niet mag, maar waar je wel meer over wil weten.

Het plot

Je kan zien dat Van Hilst het verhaal en de verbanden van tevoren goed heeft uitgetekend. Voor mij persoonlijk is het plot een beetje te ver gezocht (dit is, zoals net gezegd, verschillend per lezer). Sommige gebeurtenissen vind ik niet helemaal geloofwaardig (ja, het is fictie maar toch…) en dat is jammer want ik denk dat er nog meer uit te halen valt.

Dit boek is voor lezers die tijdens een spannend verhaal ook zin hebben om een beetje te reizen – in dit geval naar het noorden: Zweden

Ben je blij met onze leesbare, enthousiaste en eerlijk kritische recensies? Wij zijn dankbaar voor jouw support om Boekrecensies Blog op deze manier te continueren.