Het vriendenboekje van Kobe Lecompte

Auteur Kobe Lecompte, van wie ik al meerdere boeken heb mogen recenseren, heeft onlangs twee boeken uitgebracht. Eén daarvan is De Brief, waarvan mijn recensie binnenkort ook online komt. Deze recensie gaat over het door Lecompte uitgebrachte Vriendenboekje voor de allerbeste vrienden, welke is uitgebracht bij Uitgeverij Aspekt.

Vriendenboekje

Het Vriendenboekje doet op eerste oogopslag denken aan de vriendenboekjes en invulboekjes die vroeger op de basisschool rondgingen, maar dan de volwassen versie daarvan. Ook dit Vriendenboekje leen je uit met het verzoek om de vragen die het boekje aan de lezer stelt, te beantwoorden. Het Vriendenboekje lijkt met 55 pagina’s redelijk omvangrijk voor een vriendenboekje, maar heeft slechts plaats voor de antwoorden van vijf vrienden, omdat echte vrienden maar op één hand te tellen zijn, aldus Lecompte.

Vragen die er toedoen

Op de kafttekst beschrijft Lecompte zijn Vriendenboekje als een vriendenboekje met vragen die er echt toedoen. Waar de vriendenboekjes en invulboekjes van ‘vroeger’ vragen stelden als ‘wat wil je later worden als je groot bent?’ en vroeger naar je favoriete kleur, eten en huisdier, kennen de vragen in Lecompte’s Vriendenboekje inderdaad een meer volwassen toon. ‘Hoe gaat het de laatste tijd echt met jou?’ is zo’n vraag, die meer antwoord uitlokt dan de standaard ‘goed, en met jou?’.

Andere vragen die de lezer worden gesteld zijn bijvoorbeeld wat hij of zij jouw goede en minder goede eigenschappen vinden, wat de lezer verdrietig, boos of bang maakt, wat de mooiste herinneringen aan jullie samen zijn, en de prachtige vraag ‘Weet je dat ik er voor je ben?’. Kortom, vragen die de lezer niet alleen tot nadenken aanzetten, maar ook vragen waarop zeer waardevolle antwoorden (kunnen) worden gegeven.

Waardevolle vriendschappen

Het Vriendenboekje voor de allerbeste vrienden is daarmee de volwassen versie van de vroegere vriendenboekjes en invulboekjes, en biedt een kans om waardevolle vriendschappen op een net zo’n waardevolle manier vast te leggen. En vanuit daar kunnen dan weer prachtige gesprekken ontstaan.

Meer van Kobe Lecompte: