Kiezen voor een nuchter leven

Nadat ik twee jaar geleden ‘Korniev’ van Kobe Lecompte mocht recenseren, ontving ik dit keer een heel ander soort boek van deze auteur. Met ‘Kiezen voor een nuchter leven’ geeft Lecompte de lezer een (zelf)hulpboek over ‘ontwenning van alcoholisme vanuit een treffende en helder verwoorde persoonlijke ervaring aangevuld met getuigenissen en interviews’.

Kiezen voor een nuchter leven

Wat daarbij in de kafttekst verder meteen in het oog springt, is dat het boek niet alleen is geschreven voor mensen die op zoek zijn naar hulp bij hun alcoholprobleem, maar dat het boek ook een andere, open kijk geeft voor iedereen die zich wil verdiepen in het maatschappelijke probleem ‘alcohol’. ‘Kiezen voor een nuchter leven’ is daarmee dus geschreven voor een breed publiek.

Een bewuste keuze

Het boek begint dan ook heel fijn bij de basis; Lecompte legt uit wat alcohol met het lichaam doet en hoe het inwerkt op zowel het fysieke als mentale welzijn, voordat de problemen en de oplossingen daarvoor aan bod komen. Wat daarnaast meteen in het oog springt is de positieve insteek waarmee Lecompte het boek opent. Hij legt uit wat het verschil is tussen stoppen met drinken en kiezen voor nuchterheid. Het eerste kan iedereen, al is het vaak de vraag voor hoe lang. Het tweede is echter een bewuste keuze, waarbij men een weloverwogen doel voor ogen heeft. Lecompte stelt dan ook de vraag, waarom zou je het niet van de daken schreeuwen als je deze bewuste keuze hebt gemaakt? Het is juist iets om trots op te zijn!

Zelf(hulpboek)?

Deze positieve insteek houdt Lecompte gedurende het hele boek vast, wat maakt dat ik me als lezer (zonder alcoholprobleem) kan voorstellen dat iemand die op zoek is naar een (zelf)hulpboek, veel aan dit boek kan hebben. Kiezen voor een nuchter leven klinkt immers veel positiever dan stoppen met drinken, en Lecompte vertelt ook uitgebreid over alle voordelen die de keuze voor een nuchter leven met zich meebrengt.

Naast dit alles vind je in het boek ook getuigenissen van een psychiater en psychotherapeut, een Belgische voetbalspeelster en een Vlaamse dichteres, over hun ervaringen met alcohol en de gevolgen daarvan. Deze getuigenissen vormen een waardevolle toevoeging aan het boek, nu zij het verhaal dat Lecompte probeert over te brengen nog levendiger maken.

Op naar een nuchter leven!

Ook bevat het boek ook nog enkele opdrachten voor de lezers die ook de keuze voor een nuchter leven willen gaan maken, samen met enkele pagina’s die naar eigen invulling kunnen worden gebruikt voor notities. Lecompte zet je met de opdrachten aan het denken; waarom kies je voor een nuchter leven en wat zouden de gevolgen zijn als je gewoon blijft drinken? Ik denk dat deze bewustwording juist ook heel belangrijk is binnen het proces.

Een waardevol boek

Tot slot, wat in mijn ogen misschien nog wel het meest waardevolle voor het brede publiek is gebleken, is het feit dat Lecompte het boek ook heeft geschreven voor de mensen die te maken hebben met alcoholisme in hun (directe) omgeving. ‘Kiezen voor een nuchter leven’ biedt ook hen de nodige tips en ondersteuning over hoe zij hier het beste mee om kunnen gaan. Kobe Lecompte heeft met ‘Kiezen voor een nuchter leven’ dan ook een zeer compleet (zelf)hulpboek geschreven, wat geschikt is voor een zeer breed publiek.

Het boek vernoemt in deze blog:

Meer over alcoholproblemen: