Leesplezier of leesdrama?

Dit onderwerp blijft terugkomen in haast elke blog over lezen. Hoe krijgen we onze kinderen zo ver dat ze met plezier een boek lezen? En moet lezen altijd alleen maar ‘leuk’ zijn?
Je kunt helaas niet om het verplicht lezen heen. Maar wat mij betreft mag de nadruk veel meer liggen op ‘lezen met plezier’. Hoe doe je dat?

Leeslijst

Al eerder schreef Marga van der Vet over leesplezier en de leeslijst op school. Velen zullen zich wel de leeslijsten herinneren, die ze voor hun examen moesten doornemen. Op deze leeslijst staan vooral oude, dikke, saaie boeken (aldus veel studenten). Maar omdat deze boeken onder de noemer ‘klassiekers’ vallen, zijn ze volgens docenten goud waard. Deels ben ik het hiermee eens. Door het lezen van deze ‘saaie’ boeken leerde ik de Nederlandse literatuur kennen en waarderen. Tegenwoordig worden sommige jeugdboeken in een paar weken geschreven. Je hebt dan een vermakelijk boek, vaak met weinig diepgang. Echte Nederlandse literatuur laat je nadenken over wat je leest. Ja, soms moet je de zin drie keer lezen voor je hem begrijpt. Maar dan blijft hij je wel voor altijd bij.

Moderniseren

Toch denk ik dat docenten zich ook meer mogen verdiepen in de interesse van hun leerlingen. Tegenwoordig wordt er op middelbare scholen veel gebruik gemaakt van ‘lezen voor de lijst’. Dit is een initiatief van de Bibliotheek; een landelijke leeslijst waar leerlingen uit mogen kiezen. Nog steeds staan dezelfde ‘klassiekers’ op de lijst, zoals A.F.Th. van der Heijden, Jeroen Brouwers en Harry Mulisch. Wel komen er steeds vaker moderne romans op de lijst te staan zoals Fortuna’s kinderen van Annejet van der Zijl, en de grote winnaar onder jeugdboeken: Confrontaties van Simone Atangana Bekono. Deze combinatie van MOETEN en WILLEN lezen lijkt mij een goed idee.

Leesplezier

Lezen hoort (volgens ons boekenwurmen) toch vooral plezier te brengen. Jongeren zijn het moeilijkst te motiveren om te lezen. Toch zijn er ook voor deze doelgroep tal van initiatieven actief op het moment.
Eerder noemde Lysanne Krouwel al ‘Schrijver op je scherm’, een initiatief bedacht in coronatijd. Via de website van de schrijverscentrale kun je hier nog steeds gebruik van maken.

Deze zelfde schrijverscentrale biedt ook ‘schrijver op school’ aan. Niet bedoeld voor particulieren, maar voor basis- en middelbare scholen zeker een aanrader! Bij de schrijverscentrale kun je schrijvers uitnodigen om een bezoek te brengen aan je school. Ze geven een gastles en 1x per jaar is er een leuke aanbieding waar je meestal ook een aantal boeken bij cadeau krijgt.

De Weddenschap

Iets anders weer: de Weddenschap. Hier verbinden drie bekende Nederlanders zich een jaar lang aan leesbevordering. In een tof filmpje stellen ze zichzelf voor en laten ze hun eigen favoriete jeugdboeken zien. Als jongere kun je één van deze leescoaches kiezen en samen de boeken lezen. Gedurende een half jaar krijg je tips in de vorm van filmpjes en nieuwsupdates. Dit jaar zijn de leescoaches niemand minder dan Shirma Rouse, Phi Nguyen en Dorentina!

Samen lezen is leesplezier!

Deze tips klinken mij als muziek in mijn oren. Toch blijft de grootste tip: lees samen. De start van lezen begint bij de jongste lezers onder ons. Het voorlezen van baby’s draagt al bij aan leesplezier. Maar stop hierna zeker niet! Het voorlezen van oudere kinderen (ja, zelfs tieners) draagt bij aan het plezier in lezen. Ga eens samen op de bank zitten en lees om de beurt een bladzijde. Niet alleen is het een goede leesoefening, het is nog heel gezellig ook.

Onze mening

Wat wij er nou van vinden doet er misschien niet echt toe. Voor iedereen komt de motivatie om te lezen uit een andere bron. Wil je iets leren? Wil je genieten? Wil je iets delen door voor te lezen? Wil je tijd overbruggen? Wil je een goed cijfer? Of wil je je echt verdiepen?

Wat de reden ook is, wij van Boekrecensiesblog kunnen alleen maar hopen dat er meer gelezen gaat worden. Want voor jullie, lezers van elke leeftijd, wat je motivatie ook is, schrijven wij onze recensies.

Nu we het toch over leesplezier hebben: