Het boek dat niemand wilde lezen

Een boek dat tegen de lezer praat. Een boek dat een verhaal vertelt. Over een boek. En dan ook nog eens een boek dat niemand wil lezen. Verwarrend? Jazeker. Richard Ayoade schreef met “Het boek dat niemand wilde lezen” een bijzonder, grappig, leerzaam en melig kinderboek. Een absurd en humoristisch verhaal dat dankzij de toon en de vele grappige illustraties veel kinderen zal aanspreken.

Recensie Het boek dat niemand wilde lezen

Al meteen in het begin stelt het boek zichzelf voor. Met de nodige zelfspot en ironie spreekt hij de lezer aan en vertelt wat over zichzelf en wat het betekent om een boek te zijn. Lezers die je mishandelen (ezelsoren maken of je rug kraken), je niet uitlezen of zelfs nooit aan je beginnen. En ook schrijvers hebben geen idee hoe het is om een boek te zijn. En om daar verandering in te brengen begint het boek een verhaal te vertellen over een bijzonder boek. Een Boek Dat Niemand Wilde Lezen. Het had geen mooie cover, geen spannende titel, het stonk en ligt weg te kwijnen op de bovenste plank in een vergeten hoek van een muffe, oude bibliotheek. Totdat JIJ je oog erop liet vallen:

“Op een van de hogere planken staat, helemaal alleen, tegen een boekensteun geleund,  dun, titelloos katern. De kaft lijkt wel van afgedragen ribstof gemaakt, de kleur is iets tussen het  groen van korstmos en het vieze grijs van straatsteen in. Je verbaast jezelf door er veel langer naar te staren dan je normaal gesproken naar een onopvallend boek zou kijken.”

Melige humor en grappige illustraties

“Het boek dat niemand wilde lezen” is een melig en absurd verhaal waarin de lezer niet alleen rechtstreeks aangesproken wordt, maar ook een belangrijke rol gaat spelen in het verhaal zelf. Het taalgebruik doet door de humor en zelfspot erg denken aan cartoons. Een ook de vele melige illustraties van Tor Freeman zullen kinderen erg aanspreken.

Leerzaam

Maar – zoals het boek zelf ook zegt – gaat het niet alleen om de buitenkant en de mooie illustraties. Het boek is stiekem ook leerzaam. Je leert wat over verschillende soorten boeken, over covers, over de speciale band tussen boeken en lezers en wat er gebeurt als boeken niet meer gelezen worden.

Een aanrader voor lezers tussen 10 en 12 jaar die veel van lezen en boeken houden, een zeker ook voor kids die gek zijn op melige humor en grappige illustraties.

Andere kinderboeken die over boeken gaan