Het verboden boek

‘Het verboden boek’ is geschreven door Noortje de Kok en geïllustreerd door Harry Wijgerse. Noortje de Kok is jullie allen wellicht welbekend. En dat klopt want ze is onze ‘kinderboeken-expert’! Het is ‘de dag die je wist dat zou komen’ want dit is Noortje haar eerste zelfgeschreven kinderboek. Joepie!

Noortje de Kok

‘Een kinderboekenexpert’ is één woord, zou Noortje onmiddellijk zeggen want taalkundig is Noortje bijzonder goed onderlegd. Ze schreef hierover een blog: Deze taalfouten maak jij nooit meer waar ik zelf veel aan heb gehad. Ook voor Boekrecensiesblog schreef zij een paar blogs die erg populair zijn. Ik noem graag: ‘Stop nooit met voorlezen’ en ‘Kinderboeken lezen als je volwassen bent? Vooral doén!’

Kinderboekenexpert

Hoe kun je een kinderboekenexpert worden? Nou, dat is vrij simpel: vooral door véél kinderboeken te lezen en deze niet allemaal voor zoete koek te nemen maar echt goed te analyseren. En dat doet Noortje graag. Zo kan zij heel enthousiast zijn over kinderboeken of gematigd enthousiast. Negativiteit laten wij graag afwezig op deze website want indien een (kinder-)boek volgens ons echt niet okay is, dan bedanken we voor de eer en geven de auteur in kwestie onze feedback.

“Waar blijft jóuw kinderboek?”, vroegen we al een paar keer aan Noortje. En zie hièr is haar eerste kinderboek!

Onder de loep genomen

Aan mij de eer om dit boek als eerste te lezen en recenseren. Kan ik dit als teamlid wel eerlijk doen? Ja wel hoor, en om iedere verdenking van belangenverstrengeling te vermijden, pak ik mijn loep en speciale super-leesbril erbij die mij scherp en úitermate kritisch maakt.

Laat nou nét op de eerst pagina een tekening staan met een jongen en een loep én het de subtitel van het boek: ‘Melle en zijn tijdreisbril’ gaan.

Het verboden boek

Het verhaal gaat over een jongen, Melle genaamd, die nogal op ziet tegen een spreekbeurt en hierover sprak met de meneer van de feestartikelenwinkel. Meneer ‘Kale Harrie’ bood Melle een tijdreisbril aan om een reisje in de geschiedenis te maken. Om een goed idee te krijgen van het onderwerp voor zijn spreekbeurt over astronomie, is het heel belangrijk om de geschiedenis hiervan te weten, was zijn argument. Melle gelooft er allemaal maar weinig van maar doet niet veel later toch de bril op en valt na een duizelingwekkende reis door de tijd, in het gras nabij een dorpje.

Avontuur!

Melle is terecht gekomen in Friesland, nabij Franeker, in 1756. Hij ontmoet een jongen die Eise heet. Eise Eisinga is een belangrijke astronoom uit de geschiedenis, maar dat weet Eise natuurlijk dan nog niet. Eise vertelt aan Melle over een verboden boek ‘Astronomica’ dat in een bibliotheek ligt en hij graag wil lezen. Samen gaan de jongens op avontuur om het boek te bemachtigen, waarbij het bijzonder handig is dat Melle onzichtbaar kan worden als hij zijn tijdreisbril draagt.

Aanrader!

Het boekje is een leuke mengelmoes van geschiedenis, avontuur en een stukje levenswijsheid. Daarnaast bevat het tal van feiten en humor.

Melle tegen Eise: “In mijn tijd mag je alle boeken lezen. En als je iets niet kunt vinden, dan Google je het gewoon.” Eise: “Koekel?”

Het verhaal is kort, krachtig en vooral leuk omdat het een stukje geschiedenis leert over astronomie, Eise Eisinga en hoe de mensen leefden vlak na de middeleeuwen. Als middeleeuwsekostuummaakster (dat is één woord!) lette ik er natuurlijk vooral op of de details qua kleding natuurlijk klopte. En dat deed het. Je kunt aan dit boekje zien dat Noortje er lang mee bezig is geweest door zich goed te verdiepen in het onderwerp.

Heb ik nog een kritische opmerking? Qua inhoud en uitvoering zeker niet. Ik vroeg mij echter wel af voor welke leeftijdsgroep of leesniveau dit boek geschikt is omdat ik dit nergens kan vinden op of in het boekje. Dat vind ik zelf nogal onhandig. Noortje legde uit dat Het verboden boek is geschreven voor kinderen in de leeftijdscategorie 10 -12 jaar (NUR 283), en legde mij alles uit over NUR-codes en hoe een auteur dit moet aanleveren bij de uitgeverij en online winkels. Hier volgt nog een blog over, want in de praktijk gaat dit echter vaak mis en is het voor de auteur een tip om vooral álles te checken, vooral onze grote vriend Bolcom.

‘Melle en zijn tijdreisbril’ wordt ook vervolgd!