Groeipijn

Achter je liggen de lessen en voor je de kansen

‘Kamp van Koningsbrugge’, wie kent dit programma niet? Vijftien dappere mannen en vrouwen die tijdens deze paar weken ontdekken of ze ‘commando- waardig’ zijn of niet. Een van de weinige programma’s die ik nog kijk op de televisie en waarvan ik niet kan wachten op de volgende aflevering. Wat maakt dit zo de moeite waard? Auteur van ‘Groeipijn’ Ray Klaassens en zijn collega’s halen alles uit de kast om een deelnemer goed in de spiegel te laten kijken en hieruit te groeien. Niet zweverig, maar duidelijk en soms hard. Prachtig om te zien en laat je nadenken en kijken naar jezelf.

‘Groeipijn’ geschreven door oud- commando Ray Klaassens was voor mij een logisch vervolg om te lezen en recenseren. Is ‘Groeipijn’ net zo de moeite waard als het programma? Lees mijn recensie en trek je conclusie!

Groeien doet pijn

‘Van vallen leer je opstaan’, wie kent deze tekst niet? Vooral als je jong bent, hoor je deze veelvuldig van je ouders, coaches van sport of je leraar op school. Wanneer hoor je dit als volwassene? Niet meer zo vaak en het lijkt alsof tegenwoordig niets meer mag tegenzitten. Het aantal verzuimen ten gevolge van mentale problematiek zijn gigantisch in Nederland. Als je niet zo lekker in je vel zit, kun je daar ook lering uit halen en er sterker uitkomen. Dat is precies waar dit boek over gaat. Je kunt veel meer dan je denkt en om in Ray zijn termen te benoemen: ‘Je bent wat je doet’. Het stappen uit je comfortzone en vervolgens keihard onderuit gaan is niet leuk en doet pijn, soms letterlijk. Wat je er vervolgens mee gaat doen is waardoor je beter wordt en gaat groeien. Of dit nu is in sport, werk of relationele sfeer, groeipijn geldt voor alle fases van het leven.

Groeipijn is de rode draad in het boek. Hij gebruikt zijn eigen levensverhaal om de rode draad te beschrijven en dit is zeer indrukwekkend.

Van straatschoffie naar commando

Ray Klaassens is een oud- commando en AIVD- er. Hier kom je niet zomaar, ook Ray niet is te lezen in zijn boek. Hij vertelt chronologisch hoe zijn leven is verlopen en welke obstakels hij is tegengekomen. Commando worden was geen jongensdroom. Regels en discipline waren niet voor hem weg gelegd in zijn jeugd. Stratenmaker worden net als zijn vader, vond hij wel prima. Afgevallen op de tweede dag bij het Korps Mariniers en uiteindelijk vanaf de reservelijst op de Koninklijke Militaire Academie terecht gekomen. Hier wordt hem keihard duidelijk dat hij uit een arbeidersgezin komt. Tafelmanieren kent hij niet, praat met een accent en dit past niet bij de KMA. Door deze harde lessen wordt het Ray duidelijk dat hij meer kan en vooral meer wil. De KMA rond hij af en een mooie officiersfunctie lonkt, maar is dit wel passend?

Op missie maakt hij kennis met de commando’s en meldt zich aan, ondanks zijn leeftijd (28 jaar) en zijn gezin. De KCT (korps commando troepen) is het zwaarste onderdeel van defensie en lang niet voor iedereen weg gelegd. De zware selectieprocedure, de afmatting en de twijfel is prachtig omschreven. Opgeven was geen optie voor Ray Klaassens en hij doorstaat deze beproeving als een van de weinige. De groene baret is voor hem.

Oefening en missie

‘Groeipijn’ geeft niet alleen de groei weer van Ray Klaassens’ leven, maar ook een kijkje bij de defensie. Hij beschrijft de wekenlange oefeningen die ze zo goed mogelijk nabootsen als werkelijkheid, alle tactische, mentale en fysieke aspecten ervan. Wekenlang is hij soms van huis, zonder dat het thuisfront weet waar hij is en wanneer hij terug zal komen.

Dit boek heeft mij laten zien wat een belangrijk werk onze defensie achter de schermen allemaal doet. Alles is geheim en draagt bij aan een veilig land. De verhalen die hij vertelt over de missies die de commando’s uitvoeren en waarvan ze zelf pas op het laatste moment van op de hoogte worden gesteld is zo bijzonder om te lezen. De voorbereiding en perfectie die nodig is, wordt tot in de detail (wat naar buiten mag worden gebracht!) beschreven. Het geeft meer inzicht in wat nodig is om commando te worden en hierdoor wordt het heel duidelijk: dat word je niet zomaar! Dit is het Olympische goud van de defensie en helaas heel hard nodig in deze wereld.

Werk en privé

Goudeerlijk is Ray in zijn boek. Commando zijn is wat hij graag wilde worden en wat is gelukt. Om een gezin hierbij te hebben is ontzettend lastig. De onzekerheid die dit vak met zich meebrengt heeft een enorme impact. Na zijn scheiding kiest hij voor een andere baan bij de AIVD meer regelmaat en ritme om meer tijd te spenderen met zijn nieuwe liefde.

Als lezer krijg je in dit boek niet alleen een kijkje in het leven van een commando, maar ook in die van de AIVD. Als ex-commando met een aardige staat van dienst verwacht Ray direct te kunnen starten met het veldwerk, maar komt van een koude kermis thuis. Net zoals ieder ander, zal hij onderaan moeten beginnen, zoals dat hoort binnen de AIVD. Ray weet dit om te buigen en laat zien dat oude gewoontes er ook zijn om te doorbreken, mits je dit goed kunt beargumenteren en laat zien dat het ook anders kan. Hier laat hij wederom zien dat je alleen ergens komt door te vallen, op te staan en vanuit hier te groeien. Dit geldt niet alleen voor hem, maar kan op iedereen toepasbaar zijn.

Wijze lessen

Mijn enthousiasme voor dit boek is denk ik wel overduidelijk! De kunst om iets mee te geven aan de lezer wat voor iedereen toepasbaar kan zijn aan de hand van zijn eigen ervaringen is voor mij zeer geslaagd en heeft hij heel knap gedaan. Het boek leest goed en makkelijk weg, mede dankzij Wendy Kwaks, die zijn verhaal heeft opgeschreven en gevormd naar een aantrekkelijk boek. De teksten en quotes raken en confronteren.

Op dit moment train ik voor een halve marathon en na een uur is het niet meer fysiek, maar een mentaal spel. Mede door de termen: ‘als je denkt dat je niet meer kunt, zit je nog maar op 40%’ en ‘nobody cares, work harder’, kan ik het ‘duiveltje’ op mijn schouder uitschakelen en doorgaan. Geen gezeik en gelul, maar gewoon lopen, want je bent wat je doet! Bedankt voor de wijze lessen door gebruik van je eigen ervaring, een echte aanrader.

Meer van dit genre lezen?