Stromend graf – de Cormoran Strike serie

Onder het pseudoniem Robert Galbraith schrijft J.K. Rowling al een hele tijd aan een reeks detectives. De hoofdrol is voor Cormoran Strike, die een detectivebureau heeft. En die daar redelijk succesvol mee is. Althans, in deel 7 – Stromend graf – wel. Dat is het deel dat ik pas in alle boekwinkels zag en besloot te gaan lezen.

Even iets heel anders

Tijdens het herschrijven van mijn manuscript wilde ik graag een boek lezen in een totaal ander genre dan het genre dat ik zelf schrijf. Liefst één boek, dus dit keer mocht het best een dik boek zijn. Daar voldoet Stromend graf zeker aan – ruim 1.000 pagina’s! Ik begon erin te lezen tijdens een bezoek aan de boekwinkel en raakte meteen geïntrigeerd. Dat dit boek deel 7 is in een serie besloot ik naast me neer te leggen. Ik lees wel vaker een serie door elkaar, zoals de series van Karin Slaughter en de boeken over Jack Reacher.

Undercover in een sekte

De zaak die Cormoran in Stromend graf onderzoekt is die van een intelligente telg uit een rijk gezin, Will, die zich aansluit bij een sekte: The Universal Humanitarian Church. Zijn ouders zetten alles op alles om hem uit deze sekte te krijgen. Nadat een eerste detective faalt in deze taak, krijgt Comoran de opdracht.

Als snel besluiten hij en zijn (vrouwelijke) zakenpartner Robin dat iemand undercover moet gaan binnen de sekte. Aangezien Comoran inmiddels redelijk bekend is na het oplossen van een spraakmakende zaak, gaat Robin dit doen. Ze neemt een alter ego aan en treedt na een oriëntatieweek bij de sekte in. En dat blijkt verre van ongevaarlijk.

Een wereld om in op te gaan

Ik heb ontzettend genoten van dit boek. Galbraith weet heel geloofwaardig de wereld van de sekte op te bouwen, inclusief de ontstaansgeschiedenis ervan. Daarnaast zijn er talloze zijsporen en andere zaken waar de medewerkers van het bureau aan werken en die allemaal goed in elkaar zitten. Er zijn geen losse eindjes in de verhaallijn, wat ik wel echt heel knap vind. In het begin moest ik er even inkomen door het grote aantal personages dat je binnen een paar pagina’s leert kennen, maar dat kwam al snel goed. Het boek was daardoor veel sneller uit dan verwacht, want ik wilde weten hoe het precies zat met de sekte en bleef lang doorlezen.

Moet je de serie op volgorde lezen?

Stromend graf was dus het eerste boek uit de serie dat ik las. Er zijn wel verwijzingen naar eerdere verhalen die je hierdoor mist, maar omdat ze wel in de context worden geplaatst is dat geen groot probleem. Evenzo zijn er ook langere verhaallijnen waarvan je de uitkomst al weet als je de boeken niet op volgorde leest. Maar je kunt het boek dus los lezen of de serie in een andere volgorde lezen. Bijvoorbeeld als de ene zaak je meer aanspreekt dan de andere. Ik heb al besloten hierna deel 6 te gaan lezen…

Voor de mensen die wel benieuwd zijn naar de verhalen maar die minder zin hebben in boeken van 1.000+ pagina’s:  BBC One heeft ook een serie gemaakt: de Strike-serie. Ook te zien via HBO Max.