‘Femmes fatales’ sterke vrouwen in de mode
‘Femmes fatales’ is een mooi groot boek over sterke vrouwen in de mode. Vrouwen in de modewereld hebben tegenwoordig veel invloed maar dit was niet altijd zo. Van pioniers tot ‘Boss ladies’; een ode aan deze sterke vrouwen!
‘Femme fatales’ is een koffietafelboek pur sang
Het boek is uitgegeven door Waanders Uitgevers in Zwolle in samenwerking met Gemeentemuseum in Den Haag en hoorde bij de tentoonstelling: ‘Femmes fatales, sterke vrouwen in de mode’ in 2018-2019. Bijdragen worden geleverd door Madelief Hohé, Georgette Koning en Eve Demoen. Het boek is tweetalig, Nederlands en Engels. De vertaler wordt helaas niet vermeld.
Het boek is een groot formaat boek en is erg mooi qua lay-out, foto’s en verhouding foto’s en tekst. Het is opgedeeld uit essays van Madelief Hohé en interviews door Georgette Koning met grootheden in de mode-wereld zoals Coco Chanel, Jeanne Lavin, Elsa Schiaparelli, Fong-Leng en Agnés B. Enkele interviews zijn citaten uit interviews uit vroegere tijden.
De foto’s zijn een verzameling van foto’s uit de geschiedenis van de mode tot en met moderne modefoto’s, die zijn zoals modefoto’s horen te zijn: opvallend, creatief en vooral héél uniek. En een koffietafelboek zoals deze hoort te zijn want de inhoud zal niet snel vervelen en het boek is een echte eye-catcher.
Sterke vrouwen in de mode
De essay ‘Van pioniers tot Boss ladies’ springt eruit. Vrouwelijke mode-ontwerpers waren pioniers en hadden het niet gemakkelijk in een wereld, die werd overheerst door mannen. Lange tijd werden de vrouwen ‘naaisters’ genoemd terwijl zij allang ontwerpsters waren en hun collecties er niet om logen. De modewereld was lange tijd sterk gender bepaald.
Toch lukte het enkele vrouwen om ontwerpsters om ‘leading ladies’ van de modehuizen te worden. Dit kwam niet alleen door hun talent en ambities maar vooral ook omdat zij mode op een andere manier benaderde dan hun mannelijke concurrenten. Zij hadden meer respect voor het vrouwelijke lichaam en hielden rekening met hun rondingen. Coco Chanel is hier een goed voorbeeld van: haar beroemde jasje was voornamelijk ontworpen met het idee dat vrouwen zich mooi konden kleden én konden bewegen. Comfort in die tijd helemaal niet ter sprake in de mode.
“Only a man who never was intimate with a woman could design somthing that uncomfortable”
Coco Chanel over een jurk van Dior…
‘Femmes fatales’ en hun invloed nu
Vrouwen in de modewereld zijn tegenwoordig ook steeds vaker activisten. Zij zijn voorvechters van vrouwenrechten en spreken zich expliciet uit over politiek. Een goede zaak want waar invloed positief kan zijn op de grote massa is dit alleen maar een pré. Denk vooral aan de modewereld nu, die vooral benadrukt dat iedereen moet gaan stemmen! En wat de mondkapjes betreft: die zagen we al vroeg op de catwalk, als mode-accessoire, terwijl de meeste mensen nog sterk moe(s)ten wennen aan het idee om deze te dragen.
Adieu gender-stereotypering!
Als laatste wordt in het boek opgemerkt dat mooi zal zijn als nu en in de toekomst het ideaal wordt nagestreefd dat het hele gender-verhaal wordt losgelaten. Er is helemaal geen onderscheid in creativiteit tussen mannen en vrouwen. Gezien de geschiedenis van de modewereld, dat eeuwenlang te maken had met een indeling op basis van gender, zal dit een prachtige verworvenheid zijn.