Op een onbewoond eiland

‘Een onverwachte broederschap’ van Amin Maalouf is een verhaal vol lagen, over een wereld die op de rand van een kernoorlog lijkt te staan. Het verhaal wordt vertelt door Alec, die verslag legt van alles wat er gebeurt.

Cover Een onverwachte broederschap

Een tekenaar en een schrijfster

De titel van deze review is een beetje misleidend, want Alec woont niet op een onbewoond eiland, hij deelt ‘zijn’ eiland Antiochië met schrijfster Eva. Maar de twee hebben nooit contact. Tot het moment dat ineens de stroom uitvalt en er geen enkele communicatie meer mogelijk is via telefoon of internet. Alec begint direct om alles wat gebeurt op schrift te stellen. Ook het contact dat hij ineens met Eva heeft. Je leest over de contacten met de ander eilanden van de Chironen-archipel, waar Antiochië deel vanuit maakt, die Alec heeft en de verhalen die hij daar hoort over wat er gebeurt is.

Als het licht weer aangaat

Alec heeft goede contacten met Moro, topadviseur van de Amerikaanse president Howard Milton, die een spilfiguur is in de dreigende kernoorlog. In Amerika is een kleine kernbom ontploft, de daad van de leider van een Kaukasische dwergstaat. Milton wil hierop reageren met een kernaanval op het Kaukasische land, maar in plaats daarvan valt de stroom uit. Als Milton van zich laat horen, praat hij in raadselen en noemt hij zijn contact met de Broeders van Empedocles. Moro vertelt Alec dat hij nog niet goed weet hij van deze Broeders moet denken, die zeggen af te stammen van de Oude Grieken. Maar wat willen deze Broeders? Hebben ze echt het beste met de bewoners van de aarde voor, zoals ze zeggen?

Onbewoond eiland

Een onverwachte broederschap: een dystopie?

Als je de achterflap van ‘Een onverwachte broederschap’ leest, krijg je het idee dat je te maken hebt met een dystopie. Althans, ik wel en daarom riep ik ook meteen dat ik dit boek wel wilde lezen. Ik had verwacht dat Alec en Eva de enige overlevenden zouden zijn van de kernoorlog die op de achterflap genoemd staat. Dat ze samen op Antiochië een nieuwe samenleving zouden moeten opstarten. Een beetje klopt het ook wel, de Broeders zijn een vreemde mogendheid. Maar het ligt allemaal veel genuanceerder dan ‘kernoorlog maakt een einde aan de wereld zoals wij die kennen.’ Dat maakt dit tot een heel bijzonder boek, vol nuances en ook vol verwijzingen. Naar de oude Grieken, maar ook naar onze huidige tijd. Een boek dat ik je zeker aanraad! En dat een goede kennismaking is met Amin Maalouf, van wie ik zeker meer ga lezen.

Meer dystopische verhalen