Een nieuwe Vermeer wordt ontdekt, of toch niet?

In ‘Het meisje bij het venster’ van Frank Peters maak je kennis met Rik Wolters. Na zijn scheiding en zijn ontslag net voor hij de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, verdiept hij zich opnieuw als amateur-genealoog in de geschiedenis van zijn familie. En dat zorgt voor een interessante en ingenieuze zoektocht.

Cover Het meisje bij het venster

Een rustig leven – of toch niet?

Nadat Rik vanwege een herstructurering zijn baan verliest, besluit hij voorlopig te genieten van het bedrag dat hij van zijn voormalig werkgever heeft ontvangen. Hij leidt een rustig leven op zijn boerderij De Heikant op de Eltense Heide, vlakbij de Duitse grens. Hij ziet weinig mensen – eigenlijk alleen zijn buurman Gradus en af en toe zijn dochter Claire. Hij drinkt meer dan eigenlijk goed voor hem is. Als hij op een dag op zolder de papieren van zijn stamboomonderzoek terugvindt, besluit hij het dat weer op te pakken.

Een toevallige ontmoeting in het archief

In het archief in Den Hoorn ontdekt Rik dan per toeval iets interessants: een verwijzing naar Marie de la Motte, die in 1666 Willem Bolnes laat ontsnappen uit een verbeterhuis. Deze Willem Bolnes is een zwager van de schilder Johannes Vermeer. En in de beschrijvingen van zijn bezittingen vindt Rik een verwijzing naar een schilderij. Zou dit om een schilderij van Vermeer kunnen gaan? Rik spreekt direct na zijn ontdekking de bekende TV-presentatrice Sandra Molenaars, die zijn ontdekking interessant genoeg vindt om er een pitch voor een TV-programma voor te maken. Als Rik nog wat aanwijzingen vindt, vertrekt het duo samen met een cameraman en een geluidsman naar Duitsland. En hoewel Rik buiten zijn dochter Claire niemand over de zoektocht heeft verteld, blijken er toch meer mensen op de hoogte van het mogelijke werk van Vermeer dan hij had verwacht en gehoopt.

Een zoektocht naar meer dan alleen een schilderij

Of je nu wel of niet veel weet van Johannes Vermeer en of je nu wel of niet iets hebt met kunst, dit boek is echt een mustread. Ik heb ontzettend genoten van de verschillende personages die samen het verhaal vertellen van de zoektocht naar een verdwenen schilderij. Daarbij is het steeds snel duidelijk wie aan het woord is, waardoor het verhaal heel goed te volgen is ondanks die verschillende perspectieven. Het zit heel knap in elkaar en als lezer wil je maar een ding, namelijk dat Rik Wolters achterhaalt of dat schilderij van Vermeer nu wel of niet bestond. En: dat hij daarbij ook wat richting in zijn eigen leven vindt. Want het boek gaat om veel meer dan alleen de zoektocht naar een schilderij.

Crimineel lekkere roman

‘Het meisje bij het venster’ is een boek dat zich niet in een hokje laat plaatsen: er zitten voor mij vooral elementen in van een crimi en van een roman. Maar bovenal is het een erg origineel boek, dat je eigenlijk niet weg wil leggen. Frank Peters heeft mooi gespeeld met elementen die waar zouden kunnen zijn, tegen een achtergrond die vertrouwd aandoet (bijvoorbeeld het Nederlandse televisielandschap). De personages komen tot leven, zo zeer dat ik me ging afvragen hoe zit het eigenlijk met het oeuvre van Vermeer: zou dit allemaal kunnen kloppen?

‘Het meisje bij het venster’ is een heerlijke speurtocht, in de vorm van een goed geschreven boek. Ik hoop dat Frank Peters snel een volgend boek over hoofdpersoon Rik schrijft.

Meer boeken zoals ‘Het meisje bij het venster’: