De Gulden Duvel en de Brief

Recensie De Gulden Duvel en de Brief

Natascha Hoiting schreef met ‘De Gulden Duvel en de Brief‘ een historische roman over gestolen kunst, de oorlog met Engeland en landverraad. Het boek is vakkundig doorspekt met historische feiten gemixt met een portie fictie. Daarnaast is het vooral ook een verhaal waarin niets is wat het lijkt en je vijand je grootste vriend blijkt te zijn en omgekeerd.

Schilderij in een sleutelrol

Het verhaal speelt zich af in 1667 in Amsterdam. De kunsthandelaar Nicolas van Raeven raakt in de problemen wanneer een vriend hem vraagt om hem te helpen bij het oppakken van Jasper Claesz, een beruchte handelaar in gestolen kunst. Maar de zwendel in gestolen schilderijen blijkt een dekmantel te zijn voor een nog veel duisterder zaak. Van Raeven ontdekt namelijk dat Claesz nauwe banden heeft met de Engelsen, de aartsvijand van de Republiek der Nederlanden. Wat is deze verrader van plan? En wat heeft het schilderij met de titel “De Gulden Duvel en de Brief” hiermee te maken? Maar voor hij daarachter komt, belandt Nicolaes in de gevangenis wanneer hij zelf beschuldigd wordt van landverraad. Gelukkig krijgt hij hulp uit onverwachte hoek en moet hij vervolgens proberen om een aanslag tegen admiraal Michiel de Ruijter te verijdelen.

Geslaagd als historische roman

Hoiting is erin geslaagd om de lezer mee te nemen naar het verleden. Ze beschrijft heel beeldend het Amsterdam van de zeventiende eeuw. Hoe het straatbeeld was, wat mensen aten en dronken en hoe de politieke en bestuurlijke situatie eruit zag. Daarbij belicht ze niet alleen de positieve kanten, maar heeft ook aandacht voor de duistere zijde van de gouden eeuw. De mensonterende omstandigheden in de gevangenis, de martelpraktijken en het dagelijks leven aan boord van de schepen weet ze heel beeldend op het netvlies van de lezer te toveren. Een belangrijk onderdeel van een geslaagde historische roman, al vond ik persoonlijk dat de uitgebreide beschrijvingen ook wel eens ten koste gingen van de vaart in het verhaal.

De beste versie?

Het boek is zeker geslaagd voor liefhebbers van historische romans en ook qua plot leest het boek lekker weg. Toch denk ik dat er meer in had gezeten. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of je historische informatie wel moet laten vertellen door een van de personages. Sommige dialogen worden daardoor wat onnatuurlijk en soms is de vaart in het verhaal er even uit. Ook qua stijl had er wat mij betreft ook hier en daar nog wat verbeterd kunnen worden, waardoor het verhaal je nog meer bij lurven had gegrepen. Naar mijn mening had een kritische redactieronde waarin ook de laatste spelfouten eruit waren gehaald geen kwaad gekund.

Desalniettemin is ‘De Gulden Duvel en de Brief‘ een boek dat je meeneemt je naar een andere tijd en je getuige laat zijn van een bijzondere periode in onze geschiedenis.