Leer Dublin beter kennen met ‘Dublin’ van Lucy Deutekom

Toen Lucy Deutekom ons vroeg om haar boek ‘Dublin’ te recenseren, hoefde ik er geen seconde over na te denken en kon ik alleen maar ‘ja’ toejuichen. Zelf heb ik twee jaar in Dublin gewoond en heeft de stad een plaatsje in mijn hart veroverd. Deutekoms boek brengt mij weer terug naar die tijd.

Dublin, de stad, bergen & zee

In ‘Dublin – De stad, bergen & zee’ vertelt de schrijfster o.a. over alles wat typisch Iers is, wat je allemaal kan zien en doen in Dublin en wat er in de kustplaatsen te ontdekken valt. Elk hoofdstuk staat boordevol met geschiedenis, prachtige foto’s en tips om de hoofdstad beter te leren kennen. Je kunt je zo nog beter voorbereiden op een citytrip, want naast de bekendste toeristische trekpleisters geeft Deutekom je een ‘kijkje achter de schermen’.

On Raglan Road on an autumn day
I saw her first and knew
That her dark hair would weave a snare
That I might one day rue

‘The places to go’

Als boekenliefhebber ben ik ook heel blij dat er vijf aanraders voor boekwinkels zijn. En wat is er beter om rond te snuffelen in de tweedehands afdeling van Chapters? Of een uitstapje naar vissersdorp Howth, herten spotten in het Phoenix Park of de wandelroute Wicklow Way vanuit Dublin volgen? Zoals je ziet ben ik weer in Dublin beland. Zelf woonde ik in Clontarf en mocht je daar benieuwd naar zijn, Deutekom heeft ook Clontarf met Bulls Island en Anne’s Park goed beschreven.

I saw the danger, yet I passed
Along the enchanted way
And I said, “Let grief a falling leaf
At the dawning of the day”

Dublin is een prachtig ‘totaal’ boek

‘Dublin’ bestaat uit 160 pagina’s en het boek ziet er mooi en strak uit. De vele foto’s, geschiedenis en weetjes zorgen voor een goed beeld van de stad die bekend staat om de gezellige pubs, bewogen geschiedenis en gastvrije mensen. Voor mij hadden er nog wel titels bij een aantal foto’s gemogen, zodat iedereen weet waar je deze prachtige plaatsen kunt vinden. Het boek wordt gezien als reisgids, maar ik vind het veel meer dan een reisgids

Thanks a mil, Lucy!

Raglan Road – Luke Kelly

Meer reisinspiratie: