De wonderen van de Kasa

Een modern sprookje van Macy Annabelle Pole. De cover van ‘De wonderen van de Kasa’ ziet er al enigszins magisch uit. Het verhaal van Bessia is een spiritueel sprookje dat ontroert en vermaakt, maar vooral mooie levenslessen biedt voor degenen die daarvoor openstaan.

Bessia

Het verhaal ‘de wonderen van de Kasa’ vertelt over Bessia die, na het plotselinge vertrek van haar vader, alleen met haar moeder opgroeit. Dat het vertrek van haar vader dankzij Bessia is, is iets wat haar moeder voor haar verzwijgt. Als Bessia groter is moet ze op een lange reis naar haar opa. Hij is ziek en heeft goud nodig om behandeld te kunnen worden. Op haar reis leert Bessia de mensen om zich heen, maar vooral zichzelf kennen. Als lezer leer je langzaam het begrip ‘Kasa’ kennen, de uitverkorene.

Kasa

In ‘de wonderen van de Kasa’ draait uiteraard alles om de Kasa. Tot haar eigen verbazing blijkt Bessia deze Kasa te zijn. Ze is de Uitverkorene die de taak heeft om de mensheid te begeleiden naar een nieuw tijdperk: de Nieuwe Aarde. Ze heeft alleen geen flauw idee hoe ze dat voor elkaar moet krijgen. Langzaam komt Bessia er steeds meer achter wat haar taak op de wereld is. Ze leert haar eigen weg te vinden.

Levenslessen

Halverwege haar reis komt Bessia uit bij een man die vertelt. Hij vertelt over het Goddelijke Plan. Over het liefhebben van jezelf en en over het gebrek aan toeval. Volgens deze man is de mens zelf Goddelijk en komt men alleen tot een gelukkig leven als men zichzelf liefheeft. Wat dit betreft doet het verhaal me erg terugdenken aan ‘de Humanisten‘, een informatief boek over grote denkers, schrijvers en kunstenaars uit onze geschiedenis. Bessia en alle toehoorders voelen zich als betoverd door de verhalen van de man.

Voor wie ervoor openstaat zit ‘de wonderen van de Kasa’ vol mooie levenslessen. Iedereen kan een Kasa zijn, iedereen kan zichzelf leren liefhebben en ware levenskracht vinden. Ook zonder de amuletten van Bessia heeft iedereen die kracht in zich. Toch is dit absoluut geen belerend boek, maar een mooi verhaal waarvan je wil weten hoe het afloopt.

Sprookje

De vergelijking met een sprookje begreep ik niet meteen. Maar richting het einde van het boek werd me dat steeds duidelijker. In ‘de wonderen van de Kasa’ zitten misschien wel meerdere sprookjes verstopt, korte verhalen die je aan het denken zetten. Af en toe vond ik het verhaal wat traag verlopen en had ik graag wat meer snelheid in de reis van Bessia gelezen. Aan de andere kant zou dit misschien afbreuk doen aan de rust en het geluk waar Bessia en de wereld naar opzoek is.

Ben je blij met onze leesbare, enthousiaste en eerlijk kritische recensies? Wij zijn dankbaar voor jouw support om Boekrecensies Blog op deze manier te continueren.