De sterren onder onze voeten

Recensie De Sterren onder onze voeten

Hoe ga je om met het verlies van je broer? Hoe verwerk je het verdriet? Een hoe blijf je op het rechte pad wanneer je bijna dagelijks geconfronteerd wordt met zaken als bendegeweld? In het aangrijpende boek ‘De sterren onder onze voeten’ vertelt David Barclay Moore het verhaal van Wallace (bijnaam Lolly) die moet zien te overleven in de dagelijkse rauwe werkelijkheid van de New-Yorkse wijk Harlem.  Een prachtig verhaal over de kracht van creativiteit en hoe Lolly met behulp van  lego een nieuwe toekomst voor zichzelf bouwt.

Recensie De Sterren onder onze voeten

Bendegeweld

De twaalfjarige Lolly heeft het niet makkelijk. Zijn leven staat op zijn kop sinds zijn oudere broer Jermaine om het leven is gekomen bij een schietpartij. Hij worstelt niet alleen met het verdriet, maar ook met schuldgevoelens omdat ze vlak voor zijn dood ruzie hadden. Hij kan zijn boosheid niet goed verwerken en dreigt daardoor een makkelijke prooi te worden voor de ronselaars van verschillende straatbendes. De verleiding is groot om zich bij hen aan te sluiten. Totdat op een dag een boek en een zak lego de ommekeer in zijn leven gaan betekenen.

Bouwen met lego

Van buurjongen Steve (een vriend van Jermaine die ervoor koos zich niet aan te sluiten bij een bende) krijgt Lolly voor kerst een boek over architectuur.

“Het was grappig, want dit was niet iets waar ik zelf om zou vragen, maar in mijn kamer, leek het alsof ik het altijd al had willen hebben. Ik had alleen niet geweten dat ik het wilde.”

Wanneer hij ook nog een zak met legosteentjes krijgt, maakt dat iets in Lolly los. Hij wil bouwen!  Iets nieuws maken. Als een bezetene bouwt hij aan een imaginaire stad. In eerste instantie thuis, maar later ook in het magazijn van de naschool.

“Ik was ergens anders, in een andere wereld. En ik vond het heerlijk.”

Bouwen aan herstel

Langzaamaan leert Lolly om te gaan met zijn verdriet en ervaart hij dat hij de kracht bezit om andere keuzes te maken dan zijn broer destijds deed. Hij krijgt daarbij hulp van Mr. Ali, maar ook van het meisje Rose. Aanvankelijk mag Lolly de autistische Rose helemaal niet, maar wat hen bindt is de liefde voor lego een architectuur.  Lolly bouwt aan zijn denkbeeldige stad Harmonee en Rose kopieert minutieus bestaande gebouwen.

Bouwen aan een toekomst

Het bouwen met legosteentjes is in dit verhaal niet alleen tijdverdrijf. Het helpt Lolly om op het rechte pad te blijven, zijn verdriet te verwerken en te ontdekken wat zijn talenten zijn. Hij heeft niet alleen veel verloren, maar ook ontdekt dat hij een superkracht heeft; het maken van bouwsels die allemaal uit zijn hoofd komen. Hij weet dat hij een keuze heeft en kan dus ook letterlijk bouwen aan zijn toekomst.

“De beslissingen die je neemt kunnen je leven worden. Je keuzes zijn jou.”

Keuzes maken

‘De sterren onder onze voeten’ is een boek dat lezers een kijkje gunt in een compleet andere wereld. Die van een grote metropool met bijbehorende problemen als bendegeweld, armoede en verloedering. Maar ook een wereld waar hoop is. Om andere keuzes te maken en niet ten onder te gaan in een neerwaartse spiraal.  Eigenlijk is het een verhaal over de kracht van creativiteit waardoor je de moed en kracht hebt om niet voor de makkelijke weg te kiezen, maar andere moeilijkere keuzes te maken.

De sterren onder onze voeten is een aanrader

Ik vond ‘De sterren onder onze voeten’ een mooi en ontroerend verhaal dat vanwege actualiteit en het thema veel kinderen zal aanspreken. Het verhaal leest makkelijk, waardoor het prima te lezen is voor kinderen vanaf 10 jaar. Persoonlijk zou ik het – vanwege thema’s als bendegeweld en keuzes maken tussen goed en kwaad – eerder adviseren aan lezers vanaf 12 jaar.