De dag dat mijn moeder verdween

Sarah Armstrong schrijft met “De dag dat mijn moeder verdween” haar eerste kinderboek. En wat voor één! Dit bijzondere, magische en spannende verhaal over Tulsi en haar moeder gaat over magie. In het boek leer je over kleine magie en grote magie, over een parallel universum en de belangrijkste regels van magie. Maar vooral leer je over liefde en over familie. “De dag dat mijn moeder verdween” is een boek voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Maar ik heb hem ook met veel plezier gelezen.

Circus

Wat is er magischer in de wereld van kinderen dan het circus? Acrobaten die de mooiste kunstjes opvoeren en misschien zelfs wel een echte goochelaar. Maar wat als die goochelaar geen trucs doet, maar echte magie? Tulsi woont met haar ouders bij het circus. Haar vader is een soort klusjesman die alles repareert wat stuk is (wat nogal vaak gebeurt). Haar moeder kan echt toveren. Tulsi mag helpen bij de kleine magie: goocheltrucjes die elke goochelaar kan leren. Maar grote magie mag Tulsi nog niet leren. Haar moeder heeft een regel bedacht waardoor Tulsi grote magie mag leren als ze 16 is. En ze is pas 11!

Magie

Het circus heeft het moeilijk. Er komen te weinig bezoekers en er geen geld voor een nieuwe tent, die hard nodig is. Als de eigenaar van het circus besluit het circus te willen sluiten, bedenkt Tulsi’s moeder een grootse act die veel bezoekers zal aantrekken. Maar als ze tijdens het oefenen plotseling naar een parallel universum verdwijnt en niet meer terugkomt, staan Tulsi en haar vader voor een grote uitdaging. Tulsi heeft één maand de tijd om grote magie te leren en haar moeder terug te halen uit het parallelle universum.

Spannend

Ik heb “De dag dat mijn moeder verdween” voorgelezen aan mijn kinderen van 6 en 9 jaar oud. Ze vroegen elke avond om weer uit dat boek voorgelezen te worden, zo leuk vonden ze hem. Hoewel er best wat spanning in het boek verstopt zit (zal het Tulsi lukken? Hoe gevaarlijk is grote magie? Wat als Tulsi haar vader of moeder nooit meer terugziet?) is het niet te spannend voor kinderen. Tulsi leert magie die elk kind wel zou willen bezitten: vliegen, andermans gedachten horen, toveren. En hoewel er in elk hoofdstuk wel weer iets bijzonders gebeurt, blijft het tot het laatste hoofdstuk spannend of Tulsi haar moeder wel op tijd kan redden.

Vervolg

In het nawoord wordt duidelijk dat “De dag dat mijn moeder verdween” een vervolg krijgt. Mijn kinderen stonden meteen te juichen toen ik dat vertelde. ‘Mogen we die ook lezen?’ was de logische vraag die volgde. Wij kijken al uit naar het vervolg. Als die net zo goed is als dit eerste deel, zullen wij hem met veel plezier lezen.