Bezoek aan uitgeverij Eenvoudig Communiceren

Ik had de eer een bezoekje te mogen brengen aan uitgeverij Eenvoudig Communiceren in Amsterdam. Ralf Beekveldt, de directeur van de uitgeverij, ontving me hartelijk. Wat volgde was een inspirerend gesprek, waarin me nog duidelijker werd hoe belangrijk deze uitgeverij kan zijn voor degenen voor wie goed kunnen lezen niet vanzelfsprekend is.

Eenvoudig Communiceren

Al bijna 30 jaar geeft deze uitgeverij boeken en kranten uit in eenvoudig, begrijpelijk Nederlands, speciaal voor jongeren en volwassenen die niet zo sterk zijn in lezen. Zo’n 2,5 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder hebben moeite met lezen: dyslectici, nieuwkomers en mensen met een lage opleiding die het lezen verleerd zijn.

Daarnaast zal het niemand ontgaan zijn dat jongeren een steeds grotere leesachterstand oplopen. Niet alleen heeft de digitalisering hiermee te maken. Ook, zegt Ralf Beekveldt, worden er steeds meer eisen gesteld aan het lees- en schrijfniveau van mensen. Zelfs in praktijkvakken wordt er tegenwoordig steeds vaker verwacht dat men rapportages kan schrijven en verslagen kan lezen.
Het motto van Eenvoudig Communiceren is dan ook niet voor niets: ‘lezen is voor iedereen’.

Hertalen en eenvoudig schrijven

Bij Uitgeverij Eenvoudig Communiceren worden boeken in eenvoudig, begrijpelijk Nederlands geschreven. Maar ook worden er veel bekende romans hertaald. Denk aan: ‘Hoe duur was de suiker’, ’t Hooge nest’ en ‘De Wandelaar’. Het schrijven en hertalen van boeken is een vak apart.
Beekveldt legt uit dat je dit niet zomaar even doet.

Om een boek goed te kunnen hertalen, moet je de kern van het verhaal begrijpen. Hoofdzaken en bijzaken worden van elkaar gescheiden en het verhaal moet chronologisch geschreven worden. Flashbacks of flash forwards maken het verhaal onnodig ingewikkeld. Na het ontdekken van de constructie van het verhaal, ga je als hertaler aan de slag om dit weer opnieuw op te schrijven. Deze keer in eenvoudig Nederlands.

Een boek schrijven in eenvoudig Nederlands is moeilijker dan men zou denken. Uitgeverij Eenvoudig Communiceren staat er dan ook altijd voor open om schrijvers te ontmoeten die dit kunnen.

Boeken

De uitgeverij probeert zoveel mogelijk boeken uit te brengen voor een groot publiek. De 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland hebben niet allemaal dezelfde wensen. Daarom wordt er telkens opnieuw gekeken welke boeken op dat moment het belangrijkst zijn om geschreven of hertaald te worden.

Bekendheid

Bekendheid is moeilijk voor een uitgeverij als Eenvoudig Communiceren. Ralf Beekveldt wil de kwaliteit van de boeken waarborgen door veel romans uit te brengen zoals ‘Het Diner’ van Herman Koch en ‘De Wandelaar’ van Adriaan van Dis. Aan de andere kant wil de uitgeverij ook jongeren aantrekken om zo hun leesachterstand in te halen. Dit doen ze met onder andere ‘The Hate U Give’ van Angie Thomas en ‘Pizzamaffia’ van Khalid Boudou.

Samenwerking

Toch blijft het lastig om iedereen te bereiken voor wie deze boeken zoveel betekenis zouden kunnen hebben. Als je moeite hebt met lezen, is de drempel om te gaan lezen erg hoog. Kennis van het bestaan van deze boeken in eenvoudig Nederlands bereik je dan ook niet zo snel. Wij van Boekrecensiesblog zijn dan ook blij dat we met een uitgeverij als Eenvoudig Communiceren mogen samenwerken. We laten graag zien welke prachtige boeken ze elk jaar uitbrengen.

Het gesprek met Ralf Beekveldt heb ik als heel prettig en interessant ervaren. Het was fijn om eventjes mee te mogen denken met deze bijzondere uitgeverij.

Eenvoudig Communiceren staat open voor tips en ideeën. Mocht je graag mee willen denken, laat dan bij ons een bericht achter of kijk op de site van uitgeverij Eenvoudig Communiceren.

Boekenrecensies Eenvoudige Communiceren: