Levenswijsheden over het vinden van geluk

In ‘Bestemming geluk’ blaast Melanie haar huwelijk met Duke op het allerlaatste moment af, namelijk op het moment dat ze de trap afloopt naar de zaal waar hij, samen met een paar honderd gasten op haar staat te wachten.

‘Bestemming geluk’: Alex vlucht uit Wit-Rusland

Na het interview met Aline van Wijnen wilde ik heel graag meer van haar lezen dan alleen ‘Het geheime kistje van Elle.’ Als je mijn reviews hier een beetje volgt, dan heb je misschien al geraden dat ik niet zo vaak feelgood verhalen lees. Maar ja om nu tot 2023 te wachten op de volgende historische roman van Aline, dat zag ik niet zitten. Daar ben ik te ongeduldig voor. Ik koos voor ‘Bestemming geluk’ vanwege het verhaal van de mannelijke hoofdpersoon, Alex. Hij is ooit gevlucht uit Wit-Rusland, het land waar Aline ook vandaan komt. Al is zij niet als vluchteling naar Nederland gekomen.

Een liefde tussen mensen uit twee verschillende werelden

Melanie is de opvolgster van haar vader in de juwelierszaak. Ze is opgegroeid in een wereld waar geld geen probleem is en in een hecht gezin. Na het afblazen van haar huwelijk met Duke moet ze haar sociale leven opnieuw opbouwen. Want: Duke en zij verkeerden in dezelfde kringen en nu zij hem voor het altaar heeft laten staan, kan Melanie zich niet overal meer vertonen. In de winkel leert ze Alex kennen, die een eigen koeriersbedrijf heeft. Hij praat niet veel over zichzelf of zijn emoties, maar als Melanie hem buiten de winkel tegenkomt, helpt hij haar uit de brand. En gaat ze anders naar hem kijken. Ze lijken weinig gemeen te hebben, maar toch springt er een vonk over.

Bestemming geluk Aline van Wijnen
Melanie komt uit de wereld van reisjes naar Ibiza en champagne drinken; Alex is gevlucht uit Wit-Rusland en gaat tijdens vakanties kamperen.

Wat is geluk?

De rode draad door het hele verhaal heen is eigenlijk het zoeken van het antwoord op de vraag ‘wat is geluk eigenlijk?’ En: wie bepaalt of je gelukkig bent, jijzelf of de mensen om je heen?

Deze beschrijving van geluk vond ik erg mooi; het laat ook goed zien hoe fijn en mooi Aline schrijft.

‘Het kan zo zijn dat je het grote en het kleine geluk hebt. Het grote voor de mooiste momenten in je leven, het kleine voor de fijne of comfortabele. En als je heel veel fijne momenten bij elkaar hebt, dan ben je waarschijnlijk wel gelukkig.’

Uit ‘Bestemming geluk’ van Aline van Wijnen

Een beetje geschiedenisles

Langzaam maar zeker vertelt Alex zijn verhaal aan Melanie. Dat gaat niet makkelijk, maar het lukt hem uiteindelijk wel om alles te vertellen. Zo krijg je zelf ook wat mee van de geschiedenis van Wit-Rusland en waarom sommige mensen het leven daar ontvluchten. Het boek heeft ook een link met de realiteit van nu, met de talloze vluchtelingen uit de Oekraïne. Alex’ verhaal is minder dramatisch, maar laat wel zien hoe het is als je opnieuw moet beginnen in een nieuw land.

Meer feelgood