Atlas, het laatste verhaal van de zeven zussen

‘Atlas’ het verhaal van Pa Salt is eindelijk uit, verteld en voor altijd onthuld zodra je dit achtste deel van deze reeks van Lucinda Riley uit hebt. Er zijn geen geheimen meer en alle losse eindjes en vraagtekens die je hebt na het lezen van de andere zeven delen zijn opgelost en beantwoord. Is daarmee dit ook echt de moeite waard om te lezen? Of was ik liever in het ongewisse gebleven? Lees hier mijn recensie.

‘Atlas’ het verhaal van Pa Salt

Als laatste in deze serie is Pa Salt aan het woord. Zijn verhaal begint in 1925 in Siberië. Als kleine jongen is zijn jeugd alles behalve warm, liefdevol en veilig. Zodra je deze eerste pagina gelezen hebt, spring je direct drie jaar verder in de tijd. Je leest als lezer het dagboek van Atlas. Deze jongen blijkt pa Salt te zijn en hij vertelt zijn verhaal via zijn dagboek aan jou en aan zijn dochters.

De eerste paar hoofdstukken is het echt zoeken naar wat dit verhaal te maken heeft met de verhalen van de zeven zussen. Maar stukje bij beetje, hoofdstuk voor hoofdstuk passen de verhalen precies in elkaar. Zelf zat ik vanaf ongeveer één derde deel van het boek er weer helemaal in. De verhaallijnen en personages uit de eerste delen vormen weer één verhaal in mijn hoofd.

Pa Salt geeft antwoord op alle vragen en zoektochten

Samen met pa Salt maak je een reis over de hele wereld. De verhalen en geschiedenis van de zeven zussen die los van elkaar lijken te bestaan, hebben allemaal een bijzondere connectie. En tussen de verhalen door lees je het verdriet dat pa Salt al in zijn jonge jeugd en in de jaren daarna mee heeft gemaakt. En dat zijn geschiedenis hem gemaakt heeft tot de persoon die hij uit eindelijk geworden is, is niet vreemd.

Een leven lang op de vlucht voor het verleden

De rode draad in zijn leven blijkt zijn angst uit het verleden te zijn. Hij blijft hiervoor vluchten. En net op het moment dat het gevaar voorbij lijkt te zijn, wordt zijn gezin weer bedreigd. Uiteindelijk neemt hij het heft in handen en kiest hij zelf hoe zijn leven én verhaal eindigt. Hij wil schoon schip maken met zijn verleden en voor een veilige toekomst voor zijn zeven kinderen zorgen.

Atlas: een onverwachte wending, bijzondere plot en een traan

Hoe verder je in het boek bent, hoe nieuwsgieriger je wordt. Het is wijlen Lucinda Riley, samen met haar zoon Harry Whittaker, gelukt om de lezer ook met dit verhaal tot het einde te boeien. Dit verhaal, de geschiedenis van pa Salt had ik niet verwacht. Alhoewel, het einde verbaast mij niet. En ondanks dat ik het einde van Atlas onrealistisch vind, loopt er tijdens het lezen toch een traan over mijn wang.

De verbondenheid als gezin, de liefde voor elkaar, ook al ben je niet (meer) samen, raakt mij. Tot diep in de nacht lees ik door. Ik wil weten hoe het afloopt. En dan ineens heb ik de laatste bladzijde gelezen, is het verhaal uit en heb ik antwoord op alle vragen uit de eerdere delen.

Hoe moet het nu verder zonder de zeven zussen reeks?

Met dit laatste deel is een einde gekomen aan het jarenlang wachten op een nieuw deel, jaren leesplezier vol nieuwsgierigheid en verwachting. Het eerste deel van de zevenzussen reeks: De zeven zussen, is uitgekomen in 2014. Nu bijna 10 jaar later is het verhaal uit. Maar niet getreurd. Lucinda Riley heeft genoeg boeken geschreven om je de komende jaren ook zoet te houden.

Boekenseries die lijken op de zeven zussen reeks:

Heb je alle boeken van Lucinda Riley al gelezen? Of wil je heel graag een nieuwe serie zoals de zeven zussen lezen? Dan heb ik een paar tips voor je: