Anna V. – Arjan Alberts

Anna V. is geschreven door Arjan Alberts. Ken je dat gevoel, dat je met smacht zit te wachten tot het volgende deel van een van je favoriete boekenreeksen uit is, en je eindelijk weer terug kunt duiken in de wereld die de auteur voor je heeft gecreëerd? Dat is precies wat ik had met de boekenreeks over seriemoordenaar Natan Z., van in mijn ogen toch wel één van de beste thrillerschrijvers die ons land te bieden heeft. Arjan Alberts schreef eerder al Natan Z. en Alex B., welke ik ook beide heb mogen recenseren. In dit derde deel, het slotstuk van de trilogie, neemt Alberts je verder mee in de bloedstollende verhaallijn rondom deze seriemoordenaar, die leidt tot een spectaculaire ontknoping.

Hij jaagt nog steeds op haar

Suus de Bruyn heeft haar vorige leven helemaal achter zich gelaten. Ze heeft met behulp van Justitie een nieuwe identiteit aangenomen en is opgenomen in een getuigenbeschermingsprogramma. Met haar gezin heeft ze een nieuw, veilig bestaan opgebouwd, en steeds beter kan ze haar gruwelijke verleden achter zich laten. Totdat er plotseling een oude bekende bij haar voor de deur staat, die haar komt vertellen dat zij en haar gezin in groot gevaar zijn. De enige manier om te voorkomen dat haar gezin iets overkomt, is het terugkeren naar de tbs-kliniek waar het ooit allemaal mis ging…

Undercover

Esmee, journaliste voor het dagblad De Limburger, krijgt van de hoofdredacteur het dringende verzoek te infiltreren binnen een sekte in een oud klooster nabij Isenbruch, om op basis daarvan een unieke inside-story voor het dagblad te kunnen schrijven. Hoewel ze aanvankelijk twijfelt, neemt ze de opdracht uiteindelijk toch aan, met in haar achterhoofd hetgeen wat haarzelf lang geleden in een klooster was overkomen. Wat Esmee op dat moment alleen niet weet, is dat deze sekte verwant is aan een zaak die Justitie al zeker dertig jaar in de doofpot stopt.

Nagelbijtend spannend

Waar ik het vorige deel van deze trilogie al beschreef als een bloedstollende achtbaan, is dit slotdeel daar nog weer de overtreffende trap van. Anna V. is rauw, heftig, intens, niet geschikt voor tere zieltjes en nagelbijtend spannend, maar ook ontzettend sterk opgebouwd, vol onverwachte wendingen, zeer goed uitgewerkt en het grijpt je vast tot en met de laatste pagina. De kennis van het justitiële systeem die Alberts dankzij zijn jarenlange werkervaring voor het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft opgebouwd, zie je in elk hoofdstuk terug, en tilt het boek naar een nog hoger niveau. En dat niets is wat het lijkt, laat Alberts zien met een einde wat ik zeker niet had zien aankomen. Een absolute aanrader!