‘Anders pak je toch gewoon een goed boek?’

Hoe is het om met een burn-out thuis te zitten? Het gebeurde Kim de Lange. Haar ervaringen beschrijft ze in een burn-out dagboek: Anders pak je toch gewoon een goed boek? Gastrecensente Astrid Habraken las het.

Zzp’er die maar door blijft gaan

Kim is zelfstandig ondernemer en ze woont samen met haar dochter en haar hond in Zwolle. De eerste tekenen dat het psychisch minder goed met haar gaat negeert ze een beetje. Ze wil door blijven gaan, trainingen blijven geven en een inkomen blijven verdienen. Niet per se voor zichzelf, maar vooral voor haar dochter, om in het fijne huis te kunnen blijven wonen. Ze ziet wel een hulpverlener, maar kiest er voor geen psycholoog te zoeken. Tot ze vlak voor de kerst echt uitvalt en ze last krijgt van paniekaanvallen. Ze moet al haar opdrachten annuleren en komt volledig thuis te zitten.

Steeds meer burn-outs

Ik weet niet hoe het in jouw omgeving is, maar ik hoor helaas regelmatig dat iemand overspannen thuis zit. En dat het herstel echt wel een tijd duurt. Na een tijd kom ik dan haast als vanzelf met tips als ‘helpt yoga niet, of iedere dag een stukje wandelen?’ Tips voor Netflix-series en inderdaad, een eindeloze reeks aan boektitels zijn de vervolgstap. Toen ik Kims boek Anders pak je toch gewoon een goed boek? voorbij zag komen, dacht ik meteen ‘dat is dus niet handig, dat geven van tips.’ En dus besloot ik haar boek te lezen, om beter te weten wat ik wel en niet kan doen in de situatie dat iemand overspannen is.

Lastige zoektocht naar de juiste hulp

Het onderwerp van het boek is niet luchtig, dat weet je als je aan het boek begint. Maar door de manier waarop Kim het benadert, met humor, soms zelfspot en zeker ook met ernst, wordt haar burn-out dagboek nergens te zwaar. Daarbij heeft de schrijfster een heel prettige schrijfstijl. De hoofdstukken zijn vrij kort, waardoor je het boek ook makkelijk oppakt als je maar heel even de tijd hebt om te lezen. En dat wilde ik ook, het boek steeds weer oppakken. Want ik wilde weten welke volgende stap Kim zette in haar lastige zoektocht naar de juiste professionele hulp en de weg terug naar zichzelf.

Een nieuwe versie van zichzelf, want in de oude valkuilen wil Kim niet meer trappen. Ze laat ook zien hoe lastig dat is, hoe een stap vooruit soms ook zorgt voor een behoorlijke terugval. De manier waarop Kim hier mee omgaat kan ik alleen maar respecteren. Af en toe dacht ik ‘kon ik maar even mijn arm om je heen slaan.’ Want wat is het lastig om de goede hulpverlener te vinden. En om vervolgens wat je is aangereikt in de therapieën ook toe te gaan passen. Die boodschap weet Kim heel duidelijk te maken.

Lees dit boek!

Als je net als ik mensen kent die overspannen zijn, dan heb ik maar een tip voor: lees Anders pak je toch gewoon een goed boek? Het biedt je zo veel inzichten in hoe lastig het is om jezelf te blijven motiveren. Ik herkende er zelf ook van alles in. Bijvoorbeeld hoe verleidelijk het is om jezelf heel streng te beoordelen. En hoe gevaarlijk dat ook kan zijn. Ook als je niet tegen een burn-out aanzit heeft dit boek je heel veel te bieden.

Gastrecensente Astrid Habraken als schrijfster: