Zwart zout is héééél koud!

‘Zwart Zout’ van Will Dean is een bloedstollende Zweedse thriller die je vanaf de eerste bladzijde in zijn greep houdt en je niet meer loslaat. Deze meeslepende roman, geschreven door een Engelse auteur die in Zweden woont, neemt je mee naar het afgelegen Zweedse dorpje Gavrik, waar duistere geheimen en onheilspellende gebeurtenissen de boventoon voeren.

De vertaling is van Catalien van Paassen.

Moord! Natuurlijk – natuurlijk?

Het verhaal begint met twee schokkende incidenten: een zelfmoord en een koelbloedige moord. De vraag die zich onmiddellijk opdringt, is of er een verband bestaat tussen deze twee gebeurtenissen en wie er werkelijk de touwtjes in handen heeft in dit mysterieuze dorp. De auteur voegt een intrigerend element toe door de zwarte zoute Grimberg-dropmunten die de ogen van het slachtoffer bedekken, wat het mysterie nog verder verdiept.

Tuva Moodyson

Het personage van Tuva Moodyson, een dove verslaggever bij de lokale krant, is een opvallend kenmerk van het verhaal. Haar unieke persoonlijkheid en vastberadenheid om de waarheid te achterhalen in een afgelegen dorp, dat door een sneeuwstorm van de buitenwereld is afgesloten, maken haar tot een bijzondere hoofdpersoon.

Beklemmend!

De sfeer van ‘Zwart Zout’ is duister en beklemmend. De beschrijvingen van het winterse landschap en de gesloten gemeenschap van Gavrik creëren een gevoel van isolatie en angst. De spanning in dit boek blijft gestaag stijgen naarmate Tuva dieper in het mysterie duikt en de Grimberg-fabriek binnengaat om de moordenaar te ontmaskeren. De constante dreiging van de mysterieuze Veerman voegt een extra laag van gevaar toe, waardoor je als lezer op het puntje van je stoel blijft zitten.

Aanrader!

‘Zwart Zout’ is zonder twijfel een aanrader voor liefhebbers van thrillers. Will Dean heeft een goed en realistisch verhaal gecreëerd, in een duistere sfeer, onverwachte plotwendingen en boeiende personages. Een absolute must-read voor wie houdt van spannende thrillers.

Héél koud….

Een van de opvallende aspecten van ‘Zwart Zout’ is de meesterlijke manier waarop Will Dean de intense kou en het overmatige alcoholgebruik in het dorpje Gavrik beschrijft. De beschrijvingen van de ijzige omgeving en de vrieskou zijn zo levensecht dat je als lezer de kou bijna op je eigen huid voelt. En de angst als Tuva met haar auto komt vast te zitten in de sneeuw en de vriesdood in haar nek hijgt…

Het verlangen naar alcohol, als een manier om warmte te vinden in de ijskoude omgeving, is begrijpelijk. Het draagt vooral bij aan de rauwe en koude sfeer van het dorp Gavrik en de strijd van de bewoners om te overleven in de koude maanden van het jaar. Desalniettemin vond ik dat laatste af en toe een beetje te veel van het goede.

‘Zwart Zout’ is deel 2 van een serie, maar kan prima als een opzichzelfstaande thriller worden gelezen.