Zin in het leven!

Hoe krijg je nog meer zin in het leven? Heb je ooit over die vraag nagedacht? Al eerder heb ik boeken gelezen en gerecenseerd over hoe je lang en gelukkig kunt leven. Het boek: ‘Van dit boek krijg je nog meer zin in het leven’ , geschreven door Catelijne Elzes, sluit daar mooi op aan. Het helpt je op een luchtige manier op weg om jouw ‘Zin van het leven’ te ontdekken.

Zin in het leven!

Zodra ik het boek: ‘Van dit boek krijg je nog meer zin in het leven’ van Catelijne Elzes heb ontvangen heb ik al zin om het te lezen. Het formaat, de cover maar zeker ook de speelse lay-out maken mij vrolijk. En het onderwerp: ‘de zin van het leven’ is direct een stuk minder zwaar.

Catelijne Elzes, de auteur

Bij lezers van de tijdschriften ‘Flow’, Happinez’, ‘Santé’ en ‘PlusMagazine’ is Catelijne Elzes misschien een naam van herkenning. Ze schrijft regelmatig verhalen voor deze tijdschriften. Dus wellicht ben je haar naam daar al eens tegengekomen. Of heb je al eerder iets van haar gelezen. De vraag ‘how to live’ is een van haar favoriete onderwerpen om over te schrijven.

Omdat Catelijne zelf ook niet elke dag juichend uit bed opstaat, is ze na gaan denken over de vraag: ‘hoe kan ik meer dagen creëren waarop ik wel juichend uit bed stap?’ Vanuit deze vraag heeft ze antwoorden gezocht en dat heeft geresulteerd in dit heerlijke, luchtige maar toch zingevende boek.

Zingeving vanuit verschillende perspectieven

Het boek vertelt niet alleen het verhaal vanuit Catelijne haar ervaring en onderzoeken. Maar het boek beschrijft vanuit verschillende perspectieven antwoorden op de vraag wat zin aan het leven geeft. Catelijne heeft interviews gehouden, verhalen opgehaald en oefeningen uitgewerkt.  Hierdoor kun je zelf je zoektocht naar jouw zin van het leven vormgeven.

Is gelukkig zijn hetzelfde als een zinvol leven?

Met veel enthousiasme ben ik dit boek gaan lezen. Want ik heb geen idee wat mijn zin van het leven is. Ik weet wat ik leuk vind, waar ik blij van wordt. Maar is dat de zin van mijn leven? Kijk ik dan later met een tevreden gevoel terug op mijn leven? Al snel ontdek ik dat dit boekje geen leesvoer voor het slapen gaan is. Ik word tijdens het lezen onrustig en vraag mij al snel af of mijn leven wel zo is als ik wil dat het is.  Ik besluit het boekje alleen nog overdag te gaan lezen. En dat helpt. Het zet mij aan tot denken en ik krijg weer rust in mijn hoofd.

Is nadenken over De zin van het leven zwaarmoedig?

Nee, op de manier waarop Catelijne het beschrijft niet. Integendeel. ‘Van dit boek krijg je nog meer zin in het leven’ is heerlijk luchtig om te lezen, door te bladeren en om antwoorden te krijgen.  Voor mij blijkt de vraag:  ‘waar wil jij als je oud bent op terug kijken’ een goede vraag te zijn om te weten waar ik gelukkig van word.

Wil je ook meer zin in het leven krijgen?

Dan is dit boekje echt een aanrader. Leg het op de keukentafel, blader erdoor, denk na over de vragen. En wat voor jou zinvol is, is goed genoeg. Wees wie je wilt zijn en doe niet alleen wat je moet doen. Jij bepaalt jouw zin van het leven, niemand anders.

En een heel zinvol boek over goed slapen van Catelijne Elzes: