Wolfie, een geboetseerd prentenboek

recensie over Wolfie van Andy Harkness

Een prentenboek herken je – zoals de naam al zegt- aan de vele illustraties. Voor ‘Wolfie’ maakte illustrator Andy Harkness gebruik van een bijzondere techniek om het boek van prenten te voorzien. Hij tekende of schilderde niet, maar hij boetseerde de personages en de achtergronden uit klei. Het resultaat is een prachtig vormgegeven boek dat niet alleen betovert door de mooie plaatjes maar bovendien een spannend en toch ook lief verhaal vertelt.

Wie voorleest aan jonge kinderen herkent het ongetwijfeld: de plaatjes zijn een belangrijk onderdeel van het boek. Ze laten niet alleen zien waar het verhaal over gaat, maar bieden vaak ook iets extra’s. Iets interactiefs: je kunt er iets op aanwijzen, iets zoeken, of tellen. Hoe vaak je het boek ook “leest”, het plaatjes kijken verveelt nooit. Bij ‘Wolfie’ is dat niet anders. Op elke bladzijde zie je wat er in het verhaal gebeurt en kun je op zoek naar bijvoorbeeld konijnenoren, of een wollig staartje. Maar wat dit boek nu écht bijzonder maakt, is dat je kunt zien dat alles van klei gemaakt is. Als je goed kijkt kun je de sporen van boetseerwerktuigen als spateltjes en zelfs vingerafdrukken zien!

Illustratie uit Wolfie

Net als een animatiefilm

Harkness werkte als animator bij grote Disney-films als Frozen  en Pocahontas en als artdirector bij Sony Pictures. Deze achtergrond in de filmindustrie zie je ook terug in zijn prentenboeken. De achtergronden en personages maakt hij van klei. Vervolgens wordt alles gefotografeerd en gefilmd en in de computer nabewerkt. Het resultaat mag er zijn. Het boek leest als een animatiefilm. De hele setting met de donkere achtergrond draagt bij aan de spanning van het verhaal.

Illustratie uit Wolfie

Verhaal met een twist

Wolfie heeft honger en dus gaat hij op zoek naar de konijnen in het bos. Hoe langer het duurt voor hij ze vindt, hoe hongeriger en bozer hij wordt. Hij gromt en kwijlt en stampt en snuift ….Waar zijn die konijnen toch? Als hij ze dan uiteindelijk weet te vinden, krijgt het verhaal een onverwachte twist. Is wolfie eigenlijk wel zo eng als hij eruit ziet?

‘Wolfie’ is echt een aanrader om samen met kleine kinderen (vanaf een jaar of 3) te lezen. In eerste instantie lijkt het griezelig te worden, maar uiteindelijk blijkt het vooral een lief en schattig verhaal te zijn.  Een fraai prentenboek waar jong en oud urenlang plezier aan beleven.