‘Winter in de kleine bakkerij’ van Jenny Colgan

‘Winter in de kleine bakkerij’ is het derde en laatste deel van de ‘Kleine bakkerij aan het strand’ serie. Is dit derde deel nog leuk om te lezen of wordt het toch te voorspellend? Met deze vraag begon ik aan dit laatste boek van deze serie.

Winter in de kleine bakkerij

De titel maakt al duidelijk dat het verhaal zich in de winter afspeelt. Geen romantische zomer setting op het idyllische eiland ‘Mount Polbearne’. Maar koude gure winterdagen waarop geen toerist het eiland bezoekt. Wat valt er dan nog te beleven? Genoeg om ook dit deel van de serie in een paar avonden uit te lezen.

Vreselijke gebeurtenis

Het verhaal begint met een vreselijke gebeurtenis in de lente. Terwijl Polly en Huckle zich een zondag terug trekken in bed met geroosterd brood, ongezouten boter en Huckle’s heerlijke honing, negeert Polly Kerensa haar oproepen. Kerensa, de vriendin van Polly, hangt al vloekend en tierend aan de telefoon. Door de slechte verbinding op het eiland verstaat Polly niets van het gesprek. Ze stuurt een berichtje dat alles goed komt en zet de telefoon uit. Dat had ze beter niet kunnen doen.

Liefde en brood

Hoofd onderwerpen in ‘Winter in de kleine bakkerij’ zijn ook deze keer liefde en brood. Dit derde deel gaat niet alleen over de relatie van Polly en Huckle. In dit deel gaat het vooral om Polly haar relatie met Kerensa en Polly haar ouders. Want ineens blijkt haar vader wel contact met Polly te willen. En wanneer Polly niet weet hoe ze met haar gevoelens om moet gaan, gaat ze brood bakken. Heel veel brood. Maar langer weglopen voor haar relaties lukt haar niet.

Heft in eigen handen

Eindelijk durft Polly het heft in eigen handen te nemen. Ze besluit met wie ze wel en geen contact wil. Welke relaties ze belangrijk vindt en hierdoor ontdekt ze wie ze zelf is. En ze leert nieuwe mensen kennen. Mensen van wie ze dacht nooit te gaan houden…

The end

En net wanneer ze denkt de controle in haar leven volledig terug te hebben, wordt ze verrast. Met deze super romantische verrassing eindigt de serie ‘De kleine bakkerij aan het strand’. In het voorwoord van dit boek geeft schrijfster Jelly Colgan aan dat dit waarschijnlijk het laatste deel van deze succesvolle serie is. Een serie waarin ze met ontzettend vel plezier de avonturen van Polly heeft gedeeld met de lezers.

En een serie die ik met even veel plezier, en honger, heb gelezen. Want echt, die beschrijvingen van warme geroosterd brood met boter en honing, die waren echt te lekker!

Recensies over de hele serie: