Wie achter deze deur verdwaalt

Twee bekende kinderboekenauteurs bundelden voor het boek ‘Wie achter deze deur verdwaalt’ hun krachten: Rindert Kromhout en Tonke Dragt. Het leidde tot een fantasievol en spannend verhaal over een geheimzinnig koninkrijk boordevol avonturen en de bijzondere manier om aan een geldig toegangsbewijs te komen.

omslagfoto recensie wie achter deze deur verdwaalt

Laurenzo zit nog maar kort in een nieuwe klas. Een klas die niet zo vol kinderen zit als de vorige, maar ook een klas die bekend staat als ‘lastig’. Meester Tom Wit heeft er zijn handen vol aan. Er is vaak ruzie en hoewel ze maar met zijn tienen zijn, maken ze veel kabaal. Tenzij de meester aan het voorlezen gaat. Dan geniet Laurenzo van de rust en laat hij zich meeslepen door het verhaal en de stem van meester Tom. Op een dag mag hij samen met een klasgenootje op bezoek bij een echte schrijfster. Deze Lavinia Morgenster woont in een oud huis aan de Laan van Schijn en Wezen. Lavinia is een aparte en geheimzinnige dame en ook in haar huis zijn raadselachtige dingen te bespeuren. Zo is er in de gang een bijzondere deur.

‘Achter deze bijzondere deur is het Koninkrijk der Kosmopolieten,’ zei ze.’ Kdk. Alleen met een speciaal paspoort kun je daar naar binnen. Dat koninkrijk, kan ik jullie vertellen, bestaat uit tientallen verschillende landen. Voor elk van die landen heb je een visum nodig en in al die landen kun  je verrassende avonturen beleven.

De kinderen willen maar wat graag toegang tot deze bijzondere wereld en gaan enthousiast aan de slag met het aanvraagformulier, de visa en het paspoort. En als ze dan eindelijk de gang achter de deur mogen betreden staan de kinderen oog in oog met een verrassing.

Bijzondere samenwerking

‘Wie achter deze deur verdwaalt’ is een coproductie van schrijvers Rindert Kromhout en Tonke Dragt. Het plan om samen dit boek te schrijven was er al langer. In de jaren 80 verscheen in het kader van de Kinderboekenweek een nep-paspoort waarmee je fictieve landen kon bezoeken. Het paspoort werd uiteindelijk uit de handel genomen, tot grote onvrede van Dragt en Kromhout. Vele jaren later herinnerde Kromhout Dragt aan hun voornemen om samen een boek te schrijven. De inmiddels 90-jarige Dragt ging akkoord op voorwaarde dat Kromhout het op zou schrijven. “Schrijven kan ik niet meer, zei ze, maar verzinnen nog heel goed.’’

Typisch Tonke

Het verhaal is qua sfeer erg vergelijkbaar met andere boeken van Tonke Dragt, zoals De Zevensprong, waarin ook een klas samen met hun meester aan een avontuur begint. Ook de namen van personen en plaatsen zijn typisch Tonke, zoals de Laan van Schijn en Wezen en de cryptische en geheimzinnige aanwijzingen in het verhaal. Rindert Kromhout combineerde het verhaal van Tonke met het idee dat hij al langer had om over een ‘lastige’ klas te schrijven. In ‘Wie achter deze deur verdwaalt’ komen beide werelden prachtig samen.

Kinderboekenwereld

Het boek is in de eerste plaats een origineel, fantasierijk en avontuurlijk verhaal, maar heeft zeker ook een boodschap. Want iedereen die graag toegang wil tot andere landen en nieuwe avonturen hoeft eigenlijk niet echt op reis. Want een boek kan je naar ieder land waar je maar heen wil brengen. Meester Tom stelt de kinderen aan het eind van het verhaal niet voor niets een belangrijke vraag:

‘En al die boeken dan die ik heb voorgelezen en die jullie zelf hebben doorgebladerd en gelezen. Zijn jullie echt niet in andere landen geweest?’

De vele boeken en het avontuur dat de kinderen samen beleefd hebben heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de kinderen na afloop gegroeid zijn. Ze kennen elkaar beter en vormen een echte groep.

De kracht van boeken en verhalen

‘Wie achter deze deur verdwaalt’ is een allegorie over de kracht van verhalen, een avontuurlijk verhaal en een modern sprookje ineen. De prachtige illustraties van Linde Faas geven dit fraaie verhaal nog meer sfeer. Geschikt voor kinderen tussen 8 en 11 jaar.

Ook van Tonke Dragt

Ook van Rindert Kromhout