Waterik en de Gouden Schelp

Wanneer er een leuk jeugdboek op de markt komt, ben ik wel geïnteresseerd. Vooral als de cover van het boek me blij maakt. Dat gebeurde bij het boek ‘Waterik en de Gouden Schelp’. De illustratie op de cover zegt niet meteen heel veel over het verhaal, maar spreekt mij wel meteen aan. Het prachtige wezentje dat onze wereld inkijkt maakt dat ik dit boek wil lezen.

Waterik

Waterik is een wezentje die je meteen in je hart sluit. Waterik is een jong Watermens. Samen met zijn vriendje Rif zoekt Waterik nogal eens de grenzen op tussen spanning en veiligheid. Ik vind het erg leuk om te lezen dat Wouter Broekman het geweten van Waterik een mooie plek geeft, maar het Watermensje toch een groots avontuur laat beleven.

Naast Waterik en Rif zijn er in het rustige Waterwoud ook een echte koning en Watersoldaten. Dit spreekt jonge kinderen absoluut aan. Ze kunnen hun fantasie loslaten op alle wezentjes.

Waterwoud

In het rustige Waterwoud spelen Waterik en Rif stiekem buiten de beschermende poort. De koraalweide wacht op ze, waar ze eigenlijk niet in hun eentje mogen zijn. En natuurlijk gaat er iets ontzettend mis op het moment dat de twee Watermensjes op de plaats van bestemming zijn. Een grote vreemde schaduw en een oorverdovend lawaai overdonderen de twee vriendjes. Als in de dagen erna de zee steeds donkerder en kouder wordt en planten, vissen en Watermensen ziek worden, is duidelijk dat er iets ernstig mis is.

De koning weet wat er mis is: de Gouden Schelp is verdwenen. De stoerste en sterkte Watersoldaat wordt naar de gevaarlijke Mensenwereld gestuurd om op zoek te gaan naar de verdwenen Gouden Schelp. Deze schelp zorgt namelijk voor licht en warmte in het diepe Waterwoud. De kleine Waterik voelt zich schuldig en volgt de stoere Soldaat en komt per ongeluk ook uit op het strand in de Mensenwereld. Hoe zal dit spannende avontuur voor Waterik eindigen? Zal de Gouden Schelp gevonden worden? En zullen Waterik en de Soldaat ook weer veilig terugkeren naar Waterwoud? Dat ga ik niet verklappen, daarvoor mag je zelf ‘Waterik en de Gouden Schelp’ gaan lezen!

Doelgroep

‘Waterik en de Gouden Schelp’ is naar mijn idee echt een voorleesboek voor kinderen tussen de 6 en 8 jaar. Het verhaal spreekt in mijn gezin vooral deze leeftijd aan. Ook de illustratie op de cover is voor deze leeftijd het meest passend.

De drukwijze van het boek is echter voor deze doelgroep wat minder geschikt. De wat grotere bladzijden, de kleine letters en het uitblijven van illustraties in het boek maken dat ik ‘Waterik en de Gouden Schelp’ vooral aanraad als heel mooi, fantasierijk voorleesboek.