De Fluistervlammen – Jordan Lees

In dit eerste deel van ‘De Fluistervlammen’, vertelt Jordan Lees op zeer pakkende wijze het verhaal over een parallelle wereld die Slingerwald heet. In deze wereld die doordrenkt is van duistere magie en waarin je reddeloos kunt verdwalen, gaan de hoofdpersonen op zoek naar een vermiste broer en een levensgevaarlijk geheim. Een spannend magisch avontuur dat gaat over de kracht van vriendschap, doorzettingsvermogen en de wetenschap dat magie vele vormen kan aannemen.

Recensie Jordan Lees- De Fluistervlammen, het geheim van de doolhofstad

Je weg vinden in het doolhof

Het verhaal begint sterk. In eerste hoofdstuk lezen we hoe Edwid een scheur in een muur ontdekt. Een ontdekking die het begin vormt van een angstaanjagend avontuur. Daarna richt het verhaal zich op Benjamiah een jongen die woont in een stadje dat Draak-aan-het-Water heet. Hij werkt in een boekhandel met de toepasselijke naam Er Was Eens. Benjamiah is erg op zichzelf en zit het liefst met zijn neus in de boeken. Op een dag krijgt hij een pop toegestuurd. Eerst wil hij er niets van weten. Maar dan komt de mysterieuze pop tot leven en leidt hem naar een deur in de kelder van de boekwinkel. De deur geeft toegang tot een betoverende wereld die Slingerwald heet. Een wereld waarin iedereen met zijn eigen pop kan toveren, maar ook een wereld die vervloekt is. Heel Slingerwald is namelijk een groot doolhof waarin je verdwaalt en waarin slechteriken en duistere magiërs de dienst uitmaken. In deze wereld ontmoet Benjamiah Elizabella, de zus van Edwid die spoorloos verdwenen is. Samen gaan ze aan de hand van aanwijzingen in de vorm van fluistervlammen naar hem op zoek.

Spannend en eng

Het verhaal over ‘De Fluistervlammen’ is zeer spannend. De spanning zit hem vooral in de beschrijving van de wereld van Slingerwald. Duistere stegen, doolhoven van wegen en een maatschappij met rangen en standen waar niemand zijn leven zeker is. Zo zijn er de Gehangenen die de orde handhaven, maar zijn er ook wezens als de Raaf en de Minotaurus die de zoektocht van Benjamiah en Elizabella bemoeilijken. Een wereld waar donkere magie heerst en waarin alle kleur verdwenen lijkt.

Positieve magie

Tussen al die duistere krachten ontdekt Benjamiah de kracht van vriendschap en die van de familiebanden. Deze vorm van magie overwint alles.  Maar ook de liefde voor boeken speelt in dit verhaal een belangrijke rol.

‘Als je leest, verbind je je met de wereld. Je verbind je met de wereld die er ooit was, die er nu is en die er op een dag zal zijn. Lezen, nieuwsgierig zijn – dat is de wonderlijkste vorm van magie.’

Beeldend geschreven

‘De Fluitservlammen’ is geschikt voor lezers vanaf 10 jaar. Die houden van spannende magische avonturen. Voor lezers die niet afhaken bij wat langere zinnen en af en toe een woord dat ze niet kennen. Lees schrijft zeer beeldend, maar voor jonge lezers misschien niet altijd woorden die ze herkennen. Ik noem woorden als “schrijden”, “zich beroemen op” Ook wordt er wel eens verwezen naar bekende personen of boeken. Maar ook als dit geen belletje doet rinkelen kunnen lezers prima genieten van dit spannende verhaal. De illustraties van Vivienne To voegen extra sfeer toe aan het spannende verhaal.