Voetbaldochter – Marc Oosterhout

Marc Oosterhout schrijft vier jaar lang columns over zijn voetballende dochter. Deze zijn verzameld in het boekje ‘Voetbaldochter’. Zij heeft een droom: spelen in het Nederlands elftal. Van deze verbazende keuze naar voetbalvader langs de lijn tot ongelijkheid in het meidenvoetbal. Oosterhout schrijft met liefde voor zijn dochter, humor om haar uitspraken en verbazing over de kennis en inzichten die hij door zijn dochter krijgt.

Stoere dochter

‘Zitten er nog meer meisjes op voetbal?’ vroeg ik.
‘Wat maakt dat uit. Ik wil op voetbal.’

Verbaasd is Marc Oosterhout toch wel als zijn dochter aangeeft dat ze op voetbal wil. Noch hij, noch zijn vrouw hebben ooit interesse in voetbal getoond. Maar Rosa weet het zeker, zij wil spelen in het Nederlands elftal. En als vader sta je dan met liefde elke zaterdagochtend langs de kant van het voetbalveld. Rosa speelt mee met de jongens, aangezien er van haar leeftijd geen andere meisjes voetballen bij de plaatselijke club: BZS.

Rosa van Engelshoven, middenvelder, voetballend bij De Trekvogels in Nijmegen

Frustrerend

Voetbal is een jongenssport, vonden de jongens uit het dorp. Dat was duidelijk. En ik schat dat vele vaders langs de lijn dat ook vonden. Net als de moeders trouwens.

Al snel wordt duidelijk dat een meisje op het voetbalveld niet zo vanzelfsprekend is. De jongens spelen geen bal naar meiden en als Marc in gesprek gaat met de trainer, blijkt zijn kritiek aan dovemansoren gericht te zijn. Rosa moet zichzelf maar staande weten te houden. Een tijdje later maakt Rosa de overstap naar een heuse voetbalacademie, waar ze voortaan in een meidenteam zal voetballen.

Een mannenwereld

Jongensvoetbal is hard, meedogenloos en een tikkeltje grof. Meidenvoetbal is sociaal, ontspannen en misschien zelfs gezellig. Tenminste, dat dacht ik.

Dat voetbal wordt gezien als een mannensport, dat zal niemand verbazen. Maar Oosterhout laat in ‘voetbaldochter’ met veel frustratie zien hoe er over meidenvoetbal wordt gedacht en hoe dit de meiden beïnvloedt. Van een huldiging in de rust van een herenwedstrijd, naar het tekort aan aandacht in de media en de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in het voetbal.

Voetbaldochter heeft een droom

Misschien is haar droom ook wel mijn droom. Zo diep gaat de band tussen vader en dochter. En dromen kan je veel brengen.

Voetbaldochter’ is een boekje wat gemakkelijk doorleest. Doordat het boek een verzameling van columns is, is het in korte hoofdstukken geschreven waar je snel doorheen vliegt. Marc Oosterhout schrijft in een prettige en pakkende stijl. Het nadeel van een verzameling aan columns, is dat er ook regelmatig onderwerpen herhaald worden. Dit vond ik jammer, maar ik kon er ook snel overheen lezen.

‘Voetbaldochter’ is echt een ode aan het meidenvoetbal en alles wat daarbij komt kijken. De frustratie, de droom, de ongelijkheid en vooral de band tussen vader en dochter, die samen hetzelfde doel nastreven.

Meer boeken met lekkere leesbare columns: