Twee bijzondere voorleesverhalen uit ‘Verwonderrijk’

Rieks Veenker is een schrijver die al een klein oeuvre aan (kinder)boeken op zijn naam heeft staan. Onlangs besloot hij om zijn eigen uitgeverij te beginnen. Binnen Oogappel Kinderboeken geeft hij de (voor)leesverhalenreeks Verhalen uit Verwonderrijk uit. Ik las twee van deze verhalen:Wis, wis, sluiervis‘ en ‘De mossel met de Parel‘. Twee mooi verzorgde, fantasierijke boekjes die zich uitstekend lenen om van voorlezen een feestje te maken.

Schrijver en musicus Rieks Veenker is een artistieke duizendpoot. Wie een kijkje neemt op zijn website ziet het in een oogopslag: ‘Ik ben een maker in hart en nieren’ schrijft hij. ‘Van houten kinderspeelgoed tot muziekinstrumenten, tot het schrijven van liedteksten en verhalen.’ Nadat zijn verhalen al uitgegeven waren bij uitgeverij Palmslag besloot hij zijn eigen uitgeverij op te richten waarin hij zijn verhalen uit Verwonderrijk uitgeeft. Een rijk waar fantasie, verwondering en verbazing hand in hand gaan.

Een fabel over hoogmoed die voor de val komt

Wis, wis, sluiervis‘ laat zich het beste vergelijken met een fabel. Het verhaal gaat over Snoeshaan, een ietwat verwaande haan die zich graag iedere dag in een ander pak vertoont. Hij heeft dan ook 365 verschillende outfits in de kast hangen. Wanneer hij hoort dat het dit jaar een schrikkeljaar is en er dus een extra dag is, raakt hij in paniek. Wat moet hij die dag in hemelsnaam aan? Als hij verneemt dat Sluiervis een prachtige staart heeft, wil hij koste wat kost die staart hebben.

Zoals het een echte fabel betaamt, heeft het verhaal een boodschap. Hoogmoed komt voor de val en zo wordt wat de mooiste dag uit het leven van Snoeshaan had moeten worden, uiteindelijk een groot fiasco.

Een parel die alleen naar zijn meester luistert

In ‘De mossel met de parel’ vindt Worp op een dag op het wad een fles met een mossel erin. Hoe is die daarin gekomen? Hij neemt de fles mee naar huis en weet de schelp te bevrijden. De mossel vertelt Worp dat hij in de fles is opgesloten door Weksile, een zeemeermin. Hij heeft namelijk één van de twee parels uit haar ketting gestolen. Maar, zoals het spreekwoord luidt, gestolen goed gedijt niet en dus wil Mossel van de parel af. Want alleen als beide parels herenigd zijn, kun je ze horen zingen.

Voorlezen wordt een feestje

Dat Veenker van huis uit musicus is, maakt dat beide boeken meer zijn dan alleen een voorleesverhaal. Achterin ‘Wis, wis, sluiervis‘ zit een luister-cd met daarop een hoorspelversie van het verhaal en ook door de schrijver zelf gecomponeerde begeleidende muziek. Hierdoor kom je meteen in de juiste sfeer. Ook van ‘De mossel met de parel‘ zijn muziekfragmenten te beluisteren via de website.

De boeken zijn ook nog eens mooi verzorgd en voorzien van fraaie illustraties. Alles bij elkaar geven al deze toevoegingen een extra dimensie aan het voorlezen. Veenker maakt zo van “een verhaaltje voor het slapen gaan’ een echt feestje.