Hoe word ik astronaut?

Voor veel kinderen is het een droom: astronaut worden. Hoe word ik astronaut? is een informatief jeugdboek voor iedereen die ervan droomt om ruimtevaarder te worden. Wetenschapsjournalist Govert Schilling en astronaut André Kuipers schreven een heel toegankelijk en leerzaam boek dat laat zien wat je moet doen om die droom uit te laten komen. Want in principe kan iedereen astronaut worden.

Recensie Hoe word ik astronaut?

Het boek neemt je stap voor stap mee wat er allemaal bij komt kijken als je je droom om astronaut te worden wilt verwezenlijken. Dat begint bij het allereerste begin: de fascinatie voor de ruimte en de droom om tussen de sterren en planeten te kunnen reizen. Daarna volgt natuurlijk een opleiding en jarenlange training. Het boek eindigt uiteindelijk bij de lift-off van de raket die je naar je eerste ruimtemissie brengt. Onderweg leer je bijvoorbeeld welke kennis je moet hebben om astronaut te kunnen worden. Over welke eigenschappen je moet beschikken, hoeveel training het kost, hoeveel doorzettingsvermogen, enzovoort. Allemaal in begrijpelijke taal uitgelegd en voorzien van heel veel foto’s en illustraties.

Wetenschap in een mooi jasje

Nergens wordt het boek saaie kost, want op elke bladzijde is wel iets leuks of interessants te ontdekken. Geen lappen tekst, maar kleine tekstkaders of verhelderende illustraties. Af en toe een persoonlijke herinnering van Govert of van André en voor je het weet heb je al het een en ander opgestoken over g-krachten, weet je hoe een raket werkt, ben je op de hoogte van de fysieke en psychologische trainingen en heb je zelfs een mini-lesje Russisch gekregen.

Van kattenvoer tot kotskomeet

Extra smakelijk zijn de leuke weetjes die het boek biedt. Een kleine greep aan leuke wist-je-datjes: De ruimte klinkt zo ver weg, maar als je er met de auto naar toe zou kunnen rijden, ben je er binnen het uur. Eten in de ruimte wordt al gauw een knoeiboel, dus ziet je maaltijd eruit als een zakje kattenvoer. En het toestel dat ze gebruiken om gewichtloosheid te trainen, zorgt ervoor dat je nogal misselijk wordt. Daarom heeft het de bijnaam Vomit Comet (kostkomeet) gekregen.

Alles bij elkaar is het een leerzaam maar vooral ook leuk boek voor kinderen vanaf een jaar of 8 die graag meer willen weten over ruimtevaart in het algemeen en astronauten in het bijzonder.