‘Sluw’: een spannende roman

Cover van Sluw

Op de cover van ‘Sluw’ staat het al: het gaat om een spannende roman. Voor mij is dit de eerste kennismaking met de boeken van José Kruijer. Ze maakt een goede eerste indruk!

Het mysterie begint al op pagina één

‘Sluw’ begint met een mysterieuze proloog. Een vrouw rijdt tijdens een avond waarop code rood geldt enigszins doelloos rond, terwijl iemand haar maar blijft bellen. Ze weet niet goed waar ze heen moet, want ‘hij’ weet waar ze woont, maar ook waar haar zus woont. Je hebt al snel door dat dit niet goed kan aflopen. En wat later kom je er achter dat dit moet gaan over de moeder van Day van Eck, die op haar eenentwintigste verjaardag het dagboek van haar overleden moeder ontvangt. Samen met de sleutel van het oude huis van haar moeder, dat tot dan toe verhuurd is geweest.

Zoektocht naar de waarheid

De eenentwintigste verjaardag van Day is de start van haar zoektocht naar de waarheid over de dood van haar moeder. Als lezer ontdekt je samen met Day steeds een volgende stukje van de puzzel. Maar Day is niet de enige verteller in ‘Sluw’: je leeft ook mee met de sympathieke winkeleigenaresse Alies, die voor de liefde naar Bergen is verhuisd en haar kledingboetiek daar opnieuw heeft opgebouwd. En met succes! Ook haar geliefde, Han, vertelt delen van het verhaal. En dan is er nog een mysterieuze man, die wroeging heeft. Maar waarover precies? Samen met Day achterhaal je als lezer de waarheid. De zoektocht van Day speelt zich deels af in Bergen en deels op het mooie Ibiza. Zo langzaam maar zeker begin ik benieuwd te worden naar dat eiland – het komt regelmatig in boeken terug.

Toegankelijk geschreven verhaal met veel vaart

Ook al zijn er veel vertellers, ‘Sluw’ is een erg toegankelijk boek, waarin je makkelijk alle verhalen kunt volgen. José Kruijer weet naar het einde toe alle puzzelstukjes mooi in elkaar te schrijven en dat zorgt voor een ontknoping die aan alle kanten klopt. Van mij had er net een verhaallijn minder in het boek gemogen, maar ik zou zeggen lees ‘Sluw’ zelf om daar je eigen mening over te vormen.

Meer spannende verhalen