‘Ongehoord’ spannend tot de laatste pagina

Ongehoord van Pascale Petralia

Het allereerste boek van Pascale Petralia ‘Ongehoord’ neemt je mee in de wereld van leugens en bedrog. Je hoeft maar één persoon tegen te komen die je hele wereld kan laten instorten. En soms heb je het niet meteen door…

Hoofdpersoon Sandra Paresi is gelukkig met haar leven: werken in het kunstonderwijs, buitenlandse klussen, haar man, haar vrienden. Ze heeft haar ups en downs gehad, het verloopt niet altijd vlekkeloos. Soms gaat het gewoon even niet goed en dat kan gebeuren. Ze komt overal bovenop, met de hulp van haar lieftallige echtgenoot Thomas. Ze zijn een sterk team, waarbij liefde altijd lijkt te overwinnen.

Het nieuwe meisje

Op een dag verschijnt er een jong meisje met haar grootmoeder bij Sandra. “Mijn kleindochter Evy wil les bij u volgen.” Evy is te jong en moet wachten tot ze veertien is. De tijd vliegt voorbij en Evy zit in de klas bij Sandra. De perfecte student, het perfecte meisje. Ze heeft een waar talent voor toneelspelen, alsof ze dit ook in het echte leven zo kan toepassen.

Het slechte nieuws

Op een dag deelt Evy het slechte nieuws dat haar oma in het ziekenhuis ligt. Sandra ziet het niet zitten dat dit lieve meisje helemaal alleen op de boerderij moet verblijven en neemt haar in huis. Haar man is het hier niet mee eens, maar hij kan niet anders doen dan het te accepteren.

Het willen helpen

Langzaamaan verweeft dit onschuldig meisje zich in het leven van Sandra. Steeds dieper en dieper. Sandra wil haar helpen en blijft haar helpen, ze weet dat Evy haar nodig heeft. Het gaat namelijk niet goed met haar en ze heeft niemand anders. De vraag is niet zal het goed aflopen, maar met wie zal het goed aflopen?

Het oordeel

‘Ongehoord’ is een spannend psychologisch verhaal dat echt onder je huid kruipt. Het is langzaam opgebouwd, net zoals de leugens van de meester-manipulateur. Persoonlijk vind ik dit erg goed gedaan. Sandra heeft in het begin niet door wat er gebeurt en ze denkt juist zo behulpzaam te zijn. Wij als lezers weten ook nog niet hoe de vork in de steel zit en dit maakt het juist zo spannend. Het niet weten, willen begrijpen, zien dat er iets niet klopt, willen schreeuwen “Neeeee, luister naar je man!”. De onmacht die je voelt en wetende dat dit manipulatief gedrag ook in het echt voorkomt, dat maakt ‘Ongehoord’ tot een geweldige eerste roman. Daarnaast zijn de personages goed uitgewerkt en kunnen we zien dat Petralia haar kennis van het theater in het boek heeft verwerkt. Met andere woorden: ik ben fan!

Meer psychologische romans?